چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

آموزش ساخت سازه چادری و هر آنچه باید درباره آن بدانید

سازه چادری استودیوم قطر
مراحل طراحی و اجرای سازه چادری به مراحل طراحی فونداسیون، طراحی الگو و جوش پارچه، طراحی و ساخت سازه فلزی، رنگ‌آمیزی و بسته‌بندی، طراحی و ساخت اتصالات و انتخاب تجهیزات نصب تقسیم‌بندی می‌شود.

سازه چادری همانطور که از نامش پیداست به سازه‌هایی گفته می‌شود که سازه‌های فلزی را پوششی پارچه‌ای یا غشایی به شکل چادر پوشش می‌دهد و اتصالات کابلی یا سیمی بار وارده به سازه را به فونداسیون و پایه منتقل می‌کنند. این سازه کاربرد‌های مختلفی دارد که از جمله کاربرد‌های آن در صنعت، هنر و ورزش است

. کارخانه‌ها و صنایع مختلف برای سایه بان‌ها و پارکینگ‌های خود از سازه چادری استفاده می‌کنند. در هنر سالن‌های کنسرت و آمفی تئاتر‌ها از عمومی‌ترین کاربرد‌های سازه چادری است و در ورزش بسیاری از ورزشگاه‌های مدرن جهان از سازه چادری استفاده کرده‌اند. این سازه‌ها مخصوصاً در سازه‌های بزرگ طراحی پیچیده‌ای دارند و اتصالات و نحوه اجرای آن همواره از پیش طراحی می‌شود.

سازه چادری چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

مراحل طراحی و اجرای سازه چادری به مراحل طراحی فونداسیون، طراحی الگو و جوش پارچه، طراحی و ساخت سازه فلزی، رنگ‌آمیزی و بسته‌بندی، طراحی و ساخت اتصالات و انتخاب تجهیزات نصب تقسیم‌بندی می‌شود. قسمتی از سازه را پارچه‌ای تشکیل می‌‎دهد که نیرو را از ستون‌ها به زمین منتقل می‌کنند. بر اساس نوع سازه پارچه‌ای و میزان نیرو‌های وارده، بافت لایه‌ها، نوع خاک زمین و شرایط آب و هوایی منطقه، می‌توان تیپ و ابعاد پایه‌های سازه را مشخص کرد.

فونداسیون یا شالوده معمولاً به محیط سازه و شرایط اجرای آن بستگی زیادی دارد. معمولاً در مکان‌هایی که ارتباط مستقیم با آب دارند یا بارش فراوانی دارند طراح فونداسیون باید این شرایط را بررسی کرده باشد. بعد از طراحی فونداسیون و محاسبات آن معمولاً نوع جوش‌ها و پارچه سازه طراحی می‌شود زیرا به علت پیچیده بودن طرح اجرایی سازه چادری، کلیه اتصالات باید از پیش طراحی شود. پس از این مراحل نوبت به طراحی خود سازه می‌رسد که معمولاً تیرک‌های داخلی، ستونی و کابل‌های سازه چادری را شامل می‌شوند.

پس از طراحی خود سازه و تهیه متریال و فلزات مناسب، عایق کاری و رنگ‌آمیزی انجام می‌پذیرد. همانطور که اشاره شد عایق کاری این سازه‌ها معمولاً در محیط‌های خاص با رطوبت بالا که بارندگی فراوانی دارند عایق کاری باید با دقت انجام پذیرد تا از زنگ‌زدگی و آسیب به سازه جلو‌گیری شود. پس از عایق کاری پیچ‌ها و نوع اتصالات انتخاب می‌شود. نسبت به سازه انواع اتصالات متفاوت است. معمولاً محل و جنس اتصالات از پیش تعیین و انتخاب می‌گردد که باید در اجرا عیناً طبق طراحی قبلی پیش برود.

کوچکترین مشکل در اجرای اتصالات، می‌تواند مقاومت سازه و مندسی سازه را دچار مشکل کند و میزان فشار بر اتصالات را درست تقسیم نکند که به مرور زمان باعث فرسودگی یا حتی فروریزی سازه می‌شود. چون هر اتصال به میزان ثابتی مقاومت نیرو و فشار را دارد و عدم توازن در تقسیم نیرو باعث عدم توان اتصالات نسبت به تحمل فشار می‌شود. پس از این مراحل با ماشین آلات و تجهیزات مناسب سازه توسط شرکت کاوشکام آسیا ساخته و تحویل مشتری می‌گردد.

چرا از سازه چادری استفاده می‌کنند؟

سازه‌های چادری یکی از مقاوم‌ترین سازه‌ها در صنعت و سازه‌های عمرانی هستند. به علت تقسیم بار وارده بر سازه و کش سانی سازه در برابر ارتعاش و نیرو‌های محیطی این سازه مقاومت چند برابری نسبت به سایر سازه‌های فلزی دارند. همچنین به علت وزن مناسب و قابلیت طراحی ظاهری، اجرای این پروژه‌ها به لحاظ زمانی و هزینه‌ای بسیار به صرفه است.

از دیگر مزایای سازه چادری قابلیت ظاهری و معماری متنوع آن است. معمولاً برای سازه‌هایی که به لحاظ ظاهری و شهر‌سازی اهمیت زیادی دارند از سازه‌های چادری استفاده می‌گردد. با وجود تمامی مزایا این سازه برای مناطقی که بارندگی فراوان دارند توصیه نمی‌شود زیرا به مرور زمن تجمع آب یا وزن وارده به پوشش سقفی آن می‌تواند باعث آسیب به سقف سازه شود.

با اینکه سازه‌ها عمدتاً پوشش پارچه‌ای دارند اما مهندسان سازه معاصر برای جبران این ضعف سازه چادری سقف سازه را از مواد دیگری مانند پلیمر و صفحه‌های آلومنیومی می‌سازند تا مقاومت سازه را در برابر بارش افزایش دهند. یکی از معروف‌ترین سازه‌های معاصر که از این فناوری استفاده کرده مکعب آبی پکن است که برای المپیک چین و ورزش‌های آبی طراحی شد.

مطالب پیشنهادی:

در جام جهانی قطر سازه چادری یکی از مهم‌ترین سازه‌های فلزی مورد استفاده در بنا‌های مختلف بود. چندین عامل مشوق استفاده معماران از سازه چادری بود که از جمله آن‌ها می‌توان به زمان محدود اجرای پروژه، شباهت سازه به چادر و کپر‌های سنتی قطر و بومی‌های قطر، هزینه مناسب و طراحی دقیق و حمل و نقل آسان‌تر این سازه‌ها اشاره کرد. ورزشگاه البیت ساختار خیمه‌ای بزرگی دارد که طرح آن الهام گرفته از چادر‌های سنتی اعراب بوده و توسط آلبرت اسپییر انجام شده است.

این استادیوم در شهر الخور قرار دارد و بازی افتتاحیه و تمام مسابقات تا نیمه نهایی در این آن انجام شد. استودیوم بین‌المللی خلیفه قطر که در ۲۰۰۵ ساخته شده بود اما برای جام جهانی با استفاده از سازه‌های چادری باز‌سازی و زیباسازی شد که این طراحی توسط شرکت اسپایر زون انجام پذیرفت. استادیوم‌های دیگر مانند لوسیل یا بنیاد قطر نیز از سازه‌های چادری در ساختار خود بحره برده بودند.

جمع‌بندی

سازه‌های چادری به علت اینکه اتصالات و ساخت متفاوتی نسبت به دیگر سازه‌ها دارند باید از پیش کلیه اتصالات و معماری آن طراحی شود. معمولاً در پرژه‌های بزرگتر مانند استودیوم‌های ورزشی این طراحی پیچیده‌تر است اما معمولاً برای سازه‌های کوچک مانند سایه بان‌ها یا گذرگاه‌ها از یک طراحی مشترک استفاده می‌شود. شرکت کاوشکام آسیا با سال‌ها تجربه و سابقه در طراحی و تولید سازه‌های چادری کلیه مراحل تولید تا اجرای پروژه سازه‌های چادری را با دقت و سرعت انجام می‌دهد. این شرکت متشکل از متحصصین تولید و ساخت است که نسبت به کاربری و نوع استفاده سازه‌های چادری بهترین نوع و با کیفیت‌ترین سازه را طراحی و تولید می‌کند.

انواع سازه‌های چادری مورد استفاده در ایران را می‌توان به مخروطی، زین اسبی، کششی و هایپار تقسیم‌بندی کرد. در ایران گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها، نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها، و شرکت‌های صنعتی بسیاری از سازه چادری استفاده کرده‌اند که از جمله می‌توان به آمفی تئاتر بوستان آب و آتش، بوستان جوانمردان، بازار گل ابریشم و مرکز خرید جنت آباد اشاره کرد. همچنین استودیوم فولاد آرنا نیز اولین استودیوم معاصر و مدرن ایران است که از سازه چادری در معماری خود بحره برده که استودیوم ورزشی اختصاصی فولاد خوزستان در شهر اهواز است.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید