چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری
بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

برای تشخیص بهترین سازه چادری جزئیات بسیاری مهمند. در مقاله سازه چادری اشاره شد که اولین سازه چادری توسط ولادمیر شوخوف روس طراحی و اجرا شد. با طراحی و محاسبه نیروی فشاری بر قوس‌ها، طراحی ستون‌های انتقال دهنده و میزان لرزش‌ها توانست این سازه را توسعه دهد. بعد‌ها اولین طرح‌های غیر محاسباتی و واقعی توسط آنتونیو گائودی در کلیسای ساگرافمیلی و فرای اتو در سقف استودیوم المپیک مونیخ ۱۹۷۲ اجرایی شد.

امروزه بسیاری از طرح‌های سایه بانی از جمله استادیوم‌ها و گذرگاه‌های جام جهانی قطر از این سازه‌ها استفاده کرده‌اند. تکنولوژی روز و مهندسی معاصر امکان سیار بودن و حرکت سازه‌ها توسط ریل‌ها و موتور‌های قوی را نیز فراهم کرده است. طراحی سازه چادری با دیگر سازه‌های فلزی تفاوت مهمی دارد آن هم این است که نمی‌توان این سازه را از روی ماکت پیش ساخته طراحی کرد.

بهترین سازه چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند. برای اینکه بهترین سازه چادری را داشته باشیم معمولاً باید کاربری و محل نصب این سازه فلزی را از قبل تعیین کنیم.

کاربری و محل نصب سازه فلزی در طراحی و اجرای سازه چادری نقش مهمی دارد زیرا نسبت به محیط و محل نصب مواد اولیه، اتصالات، طراحی و پوشش سازه چادری می‌تواند متفاوت باشد. شرکت کاوشکام بهترین سازه چادری را در مقیاس‌ها و طرح‌های متنوع ارائه می‌دهد. شعار دقت و سرعت همواره ما را بر آن داشته که قبل از اجرای هر پروژه کلیه جزئیات اجرایی را با کمترین میزان خطا محاسبه و سازه‌های امن و با کیفیتی را تولید و طراحی کنیم.

بهترین سازه چادری در جهان

مهندسی و نمونه بهترین سازه‌های چادری در جهان را برای شناخت عوامل تأثیر‌گذار در بهترین سازه چادری می‌توان مورد بررسی قرار داد. سازه مکعب آبی در بیجینگ چین Water cube بزرگترین سازه چادری یا غشایی در جهان است. این سازه یکی از شاهکار‌های معماری چادری است که برای المپیک چین طراحی شد و برای ورزش‌های آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابعاد این سازه ۱۷۷ متر در ۱۷۷ متر است و ارتفاع آن به بیش از ۳۱ متر می‌رسد.

مهندسان این سازه چادری از سازه حبابی استفاده کردند که عنوان پوشش خارجی مکعب آبی استفاده شد. سازه حبابی به آن‌ها کمک کرد تا حدود ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. همانطور که اشاره شد یکی از معایب سازه چادری سختی تنظیم دمای آن بود. همچنین در سازه مکعب آبی از سلول‌های زیستی نیز الگو‌برداری شده. هزینه اجرایی این پروژه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

بهترین سازه چادری در جهان

استودیوم ملی چین با طرحی مانند لانه پرنده یکی دیگر از نمونه‌های معروف بهترین سازه چادری است. سقف فولادی و سه بعدی استودیوم لانه پرنده Birds Nest با سقفی سه بعدی دهانه‌ای به طول ۳۳۰ متر و عرض ۲۲۰ متر را پوشش می‌دهد. هندسه سقف با ایجاد تغییرات بر روی یک فرم پایه بیضی شکل به دست آمده است.

تیم طراحی قصد داشتند به صورت بهینه میان چند پارامتر تعادل برقرار نمایند، فراهم کردن دید مناسب برای تمام تماشاگران، خلق فضایی مثبت و طراحی یک ساختمان زیبا و مدرن. شبکه پیچیده فولادی در طراحی استودیوم لانه پرنده باعث می‌شد این محاسبات هرگز به شکل دستی قابل اندازه‌گیری نباشد و مهندسان این سازه از نرم‌افزار‌های اختصاصی برای محاسبات مقاومت و طراحی این سازه استفاده کرده‌اند.

از دیگر سازه‌های چادری معروف جهان می‌توان به مرکز معاملات تیانجین، مرکز هنری و استودیوی فیلم‌سازی دالیان، استودیوم وانرن شانگ‌های، مرکز تئاتر ملی اشاره کرد. همچنین استودیوم دوحه و چند استودیوم دیگر جام جهانی قطر به همراه گذرگاه‌های شهری در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را می‌توان در زمره بهترین سازه چادری جهان قرار داد.

مطالب پیشنهادی:

چه عواملی در بهترین سازه چادری تأثیر گذارند؟

همانطور که در بررسی بهترین سازه‌های چادری جهان اشاره شد، بهترین سازه چادری، سازه‌ای است که طراحان آن نسبت به جغرافی و محل قرار‌گیری با توجه به مقیاس های‌ایستایی و مقاومتی طرحی دقیق و حساب شده ارائه دهند. مقیاس‌های سازه چادری از ابعاد بسیار کوچکتر مانند کافه‌ها، گذرگاه‌ها، رستوران‌ها، نمایشگاه‌های موقت تا استودیوم‌های و سازه‌های عظیم را در بر می‌گیرد.

در طراحی سازه چادری معمولاً معماری و زیبایی این سازه‌ها نیز اهمیت دارند. برای طرحی که معماران ارائه می‌دهند محاسبات دقیق مواد اولیه، اتصالات، مقاومت و‌ایستایی هر سازه فلزی بسیار اهمیت دارد. مهندسان کاوشکام آسیا با توجه به طرح معماری و مورد نیاز هر مشترک بهترین مواد اولیه و دقیق‌ترین سازه مورد نیاز را تولید و ارائه می‌دهند.

امروزه در معماری نوین سازه‌های فلزی معایب سازه‌ها در نظر گرفته شده‌اند. برای جبران طول عمر کم این سازه‌ها و جنس پوششی و سقف سازه‌های قدیمی امروزه از متریال‌ها و مواد مختلف استفاده می‌کنند. یکی از دلایل تغییر مواد اولیه سقف‌ها مقاومت کم در برابر آتش سوزی و انتقال حریق بود که امروزه با استفاده از الیاف‌ها یا سازه‌های مقاوم در برابر حریق توانسته‌اند این ایراد بزرگ سازه‌های چادری را اصلاح کنند. یکی دیگر از معایب سازه چادری مقاومت در برابر بارش و تحمل وزن آب بود که در انتقال و مقاوم‌سازی بهترین سازه چادری همه این‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

جمع‌بندی

نهایتاً همانطور که اشاره شد برای داشتن بهترین سازه چادری توسط شرکت کاوشکام آسیا شما ابتدا باید کاربری و طراحی سازه خود را دقیق محاسبه و تعیین کنید. معمولاً مشکلات بوجود آمده نسبت به سازه‌های فلزی از عدم توضیح یا مشخص کردن دقیق مختصات محیطی و کاربری سازه‌ها ناشی می‌شود.

مهندسان کاوشکام آسیا با بررسی و بهره بردن از علم روز دنیا و الگو‌برداری از معماری و سازه‌های فولادی موفق توانسته‌اند یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تولید و ارائه سازه‌های چادری در ایران باشند. جدا از نسبت هزینه و زمان، قابلیت انتقال، نصب آسان و مقاومت در برابر زلزله سازه‌های چادری را به یکی از محبوب‌ترین سازه‌های فلزی در معماری بدل کرده است.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید