چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

فرق بین اسکلت فلزی و بتنی چیست؟

تفاوت سازه فلزی و فولادی
در ایران عمدتاً از دو نوع اسکلت فلزی و بتنی استفاده می‌شود که نسبت به مقاومت، هزینه، زمان، کاربری و ایمنی می‌توان این دو نوع اسکلت را مقایسه کرد.

اسکلت فلزی یکی مقاوم‌ترین و با کیفیت‌ترین اسکلت‌های ساختمانی مخصوصاً برای ساختمان‌های بلند و مراکز تجاری است. در ایران عمدتاً از دو نوع اسکلت فلزی و بتنی استفاده می‌شود که نسبت به مقاومت، هزینه، زمان، کاربری و ایمنی می‌توان این دو نوع اسکلت را مقایسه کرد. شرکت کاوشکام با بهترین متخصصین ساختمان‌سازی و کارشناسان با تجربه و با دانش در امر طراحی و اجرای سازه سال‌های اخیر در پروژه‌های بزرگ ساختمانی، تجاری، صنعتی و مجتمع‌های متنوع همکاری داشته است. برای شناخت بهتر هر کدام از این اسکت‌ها ابتدا بهتر است خصوصیات آن‌ها را بشناسیم.

در سازه بتنی ابتدا ستون‌ها و تیر‌های اصلی توسط میلگرد بافته می‌شوند و سپس توسط ماسه، شن و سیمان بتن‌ریزی می‌شوند. این نوع سازه که قبل از ورود ماشین آلات تخصصی و به روز شدن ساختمان‌سازی در ایران پر کاربردترین اسکلت ساختمان‌سازی و معماری بود با وجود هزینه نسبتاً کمتر و اجرای ساده‌تر ضعف‌ها و معایب بسیاری دارد.

یکی از عمده‌ترین مشکلات در سازه بتنی معمولاً ترکیب مواد بتن و همچنین عدم دقت در اجرای ستون‌ها است. ترکیب سیمان، شن و ماسه در برابر هوای گرم و سرد، و همچنین مقدار کم و زیاد هر کدام از این ترکیبات حساس است و می‌تواند مقاومت آن را تحت تأثیر قرار دهد. ضمن اینکه بافت میلگرد‌ها به عنوان ستون و تیر‌های اصلی چون به دست کارگر‌های ساختمانی و دستی انجام می‌شود معمولاً تعلل مهندس‌های ناظر باعث عدم تطبیق آن‌ها با محاسبات و طراحی اولیه می‌شود که خود بسیار برای ایمنی ساختمان و مقاومت مصلاح خطرناک است.

فرق بین اسکلت فلزی و بتنی چیست؟

دیگر نوع اسکلت‌ها اسکلت فلزی است که ابتدا طراحان کلیت سازه و اتصالات آن را طراحی می‌کنند. این فلزات که معمولاً به شکل فولاد و تیرآهن است به محل اجرای پروژه‌های ساختمانی منتقل می‌شوند و به دو صورت جوشکاری شده یا پیچ و مهره به هم متصل می‌شوند که اسکلت کلی ساختمان را تشکیل می‌دهند.

معمولاً این اتصالات به وصیله جرثقیل انجام می‌شود. به علت دقت بسیار زیاد طراحی و اتصالات اسکلت‌های فلزی، ایمنی و مقاومت این سازه‌ها برای ساختمان‌های بلند و پروژه‌های بزرگ بسیار بیشتر از اسکلت بتنی است. ضمن اینکه طراحان با مدل‌های ۳ بعدی بسیاری از ساختار اسکلت فلزی را می‌توانند از پیش طراحی و آماده نمایند.

مزایای اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی

مزایای اسکلت فلزی در قیاس با اسکلت بتنی بسیار زیاد است. از طراحی و اجرای دقیق‌تر، ایمنی و مقاومت بیشتر تا زمان اجرای کمتر. تنها مزیت اسکلت بتنی نسبت به اسکلت‌های فلزی هزینه نسبتاً پایین‌تر آن است که با وجود ایمنی کمتر، نیاز به کارگر و منابع انسانی زیاد و زمان بر بودن آن این اختلاف چشم گیر نخواهد بود. اسکلت‌های فلزی بنا بر طراحی و مهندسی دقیق بسیار در برابر زلزله، سیل، طوفان و رانش زمین مقاوم ترند.

امروزه تقریباً تمامی پروژه‌های ساختمانی روز دنیا از اسکلت فلزی برای اسکلت‌سازی و ساخت شاکله ساختمان استفاده می‌کنند. دیگر مزیت اسکت فلزی نسبت به اسکلت بتنی فضای کار کمتر و محدوده کارگاهی مورد نیاز کمتر آن است. به علت این که اکثر سازه‌های فولادی از پیش آماده هستند تنها در محل پروژه به هم متصل می‌شوند و محدوده کارگاهی زیادی نخواهد داشت. محدوده معین ساختمانی نیز تنها به خاطر ایمنی رهگذران و خودرو‌های در حال عبور است.

مزایای اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی

دیگر موردی که اسکلت‌های فلزی نسبت به اسکلت‌های بتنی تفاوت فاحشی دارند طول عمر آن است. پس از اینکه متخصصین در شرکت کاوشکام این اسکلت‌ها را طراحی می‌کنند، معمولاً با عایق‌های مناسب آن را رنگ کاری می‌کنند و این سازه‌ها را در برابر زنگ زدگی مقاوم می‌کنند. اسکلت فلزی اگر طبق نقشه، طراحی و محاسبه دقیق متخصصین انجام شود و در طول اجرا نیز مهندسان ناظر و مجریان عین محاسبات پروژه را پیش ببرند عملاً طول عمر بسیار بالایی خواهند داشت.

در سوی دیگر اسکلت‌های بتنی طول عمر بسیار پایین‌تری دارند، زیرا به علت رانش زمین، نیروی فونداسیون‌های اطراف، فشار ساختمان، عوامل محیطی مانند زمین لرزه و سیل باعث می‌شوند به مرور زمان این اسکلت‌ها و فونداسیون آن‌ها فرسوده شود و معمولاً در مدت زمان نه چندان طولانی نیاز به مرمت یا بازسازی گریز نا‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه عدم اجرای دقیق اسکلت بتنی می‌تواند حتی در کوتاه مدت باعث آسیب به ساختمان و تلفات جانی شود. به علت اینکه ایران یکی از زلزله خیز‌ترین کشور‌های جهان است و همچنین در سال‌های اخیر شاهد طوفان و سیل‌های متعدد در سرتاسر کشور بوده‌ایم برای کاوشکام آسیا ایمنی سازه‌ها و اسکلت‌ها شرط اول اجرای هر پروژه است.

نتیجه‌گیری و بررسی کلی

در کل جزء تنها معایب و خطر‌هایی که می‌تواند اسکلت فلزی را فرسوده کند بارش و برخورد با محیط مرطوب است که در صورت عایق کاری مناسب این مشکل رفع خواهد شد. در این بخش مجدداً اسکلت فلزی و اسکلت بتنی را نسبت به المان‌های متفاوت بررسی کرده و خواهیم فهمید کدام سازه برای ساختمان شما مناسب‌تر است.

اسکلت فلزی مقاومت بالاتر، ظرفیت بار بیشتر، مقدار مواد اولیه و وزن مناسب‌تر، وزن مرده کمتر، مقاومت کششی بیشتر، صرفه‌جویی در هزینه بیشتر، سرعت ساخت و اجرای بیشتر، درجه سختی بالاتر، ایمنی در برابر حوادث طبیعی بیشتر، هزینه نگهداری کمتر دارد در حالی که در مقایسه تنها سازه بتنی در دو مورد مقاومت در برابر رطوبت و آب بیشتر و مقاومت در برابر آتش سوزی بیشتر را خواهد داشت.

با این مقایسه ساده خواهیم فهمید که با وجود ذهنیت‌های سنتی و استفاده از سازه‌های بتنی بدون علم مهندسی کافی در بعضی سازه‌ها و ساختمان‌ها اسکلت فلزی از هر جهت مطمئن‌تر و ایمن‌تر است. شرکت کاوشکام کلیه مراحل ساخت و اجرای اسکلت‌های فلزی را با متخصصین جوان و نخبه با کمترین میزان خطا انجام می‌دهد. دقت و سرعت شعار کاوشکام در کلیه پروژه‌های اجرایی ساختمانی است.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید