چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری
معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

برای بررسی معایب سازه چادری ابتدا باید آن را بشناسیم: همانطور که در مقاله و معرفی سازه چادری اشاره شد، سازه چادری یکی انواع زیر مجموعه سازه‌های فضایی است که در ساخت سوله‌ها، نمایشگاه‌ها، استودیوم‌های ورزشی، گذرگاه‌ها، پارک‌های شهری، انبار‌ها و پاریکنگ‌های محیط باز کاربرد دارد. این سازه چادری با ساختاری قوسی و کش‌سان توسط عایق‌هایی پوشیده می‌شود که جدا از سازگاری و سبکی، به علت نصب سریع یکی از محبوب‌ترین انواع سازه برای پروژه‌های رفاهی و صنعتی است. یکی از مهم‌ترین نکات سازه این است که نسبت به کاربری معمولاً معایبی هم دارند اما بنا بر اقتضای شرایط، زمان و هزینه هر کدام از سازه‌های مورد نظر در جا‌های مختلف استفاده می‌شوند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری عمدتاً به خاطر پوشش و فرم طراحی آن است. جدا از مزایایی که عمدتاً به سبکی و هزینه مناسب سازه اشاره داشت و به مقاومت آن معایب سازه چادری نیز نسبت به مزایای آن تعریف می‌شود. برای اینکه هر سازه چادری در طولانی مدت قابل استفاده باشد یکی از مهم‌ترین معایب سازه چادری این است که حداقل یک بار در سال نیاز به بازسازی و به‌سازی دارد و تقریباً هر ماه باید اتصالات و مخصوصاً پوشش سازه مورد بررسی قرار گیرد. با وجود اینکه این سازه‌ها دارای ظرأفت، انعطاف، قابلیت معماری بالا و قابل اجرا در زمان کم هستند اما معایب سازه چادری نیز قبل انتخاب این سازه باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

معایب سازه چادری کدام است و چه مشکلاتی دارد؟

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود. این مقاله صرفاً قصد دارد شما را از وجود معایب سازه چادری آگاه کند اما شرکت کاوشکام در هر سازه و تولیدی که دارد با شعار دقت و سرعت با کادری مجرب نهایت ایمنی و دقت در مواد اولیه را سر لوحه کار خود دارد. شرکت کاوشکام آسیا با علم به آسیب‌ها و معایب ممکن در هر سازه سعی می‌کند کمترین امکان خطا یا آسیب را محاسبه کرده و در استفاده از متریال نسبت به مورد استفاده و کاربری هر سازه بهترین اتصالات و مواد اولیه را به کار برد.

همچنین مشاوران و مهندسان این شرکت پیش از طراحی، ساخت و اجرای هر پروژه با مشتریان و مراجعین تمامی زوایای نصب هر سازه و سازه مناسب کاربری مشتریان را بررسی کرده و سپس به طراحی و تولید می‌پردازد. شما باید توجه داشته باشید که سازه چادری یکی از محبوب‌ترین و پر کاربرد‌ترین سازه‌های فلزی در معماری امروز است.

معایب سازه چادری کدام است و چه مشکلاتی دارد؟

معایب سازه‌های چادری و توضیح این معایب

طول عمر پایین و فرسودگی

سازه‌های چادری به چند دلیل نسبت به دیگر سازه‌های فلزی طول عمر کمتری دارند. از معایب مهم سازه چادری این است که متریال سازنده آن معمولاً پارچه و پوشش چادری سقف در اثر بارش و دیگر عوامل مانند آتش سوزی یا فشار و برخورد اجسام معمولاً آسیب می‌بیند و جدا از اینکه در کاربری سازه چادری اختلال بوجود می‌آید شکل ظاهری آن نیز دچار نقص می‌گردد. آسیب به هر قسمت از پوشش سقفی چادر می‌تواند در مدت کوتاه باعث آسیب به کل پوشش چادری سقف شود.

سقف سازه‌های چادری معمولاً نیاز به بازرسی و به‌سازی یا مقاوم‌سازی مداوم دارد و اگر این سازه‌ها مورد بازرسی قرار نگیرند ممکن است امکان ترمیم آن وجود نداشته باشد. از دیگر معایب سازه چادری این است که به علت ارتباط مستقیم اتصالات با محیط و رطوبت می‌تواند در طول مدت باعث زنگ زدگی یا فرسودگی سازه شود. با اینکه شرکت کاوشکام نسبت به محیط اجرای پروژه سازه‌های چادری و سازه‌های فلزی را با بهترین عایق کاری ممکن و ضد زنگ تولید می‌کنند اما در گذر زمان چنین آسیب‌هایی گریز نا‌پذیر است و حداقل باید هزینه به‌سازی و ترمیم سازه را قبل از اجرای پروژه در نظر گرفت.

مقاومت کم در برابر آتش سوزی

شاید این مورد را بتوان جزء مهم‌ترین معایب سازه چادری دانست. با اینکه دیگر معایب سازه چادری نیز می‌تواند در انتخاب سازه چادری مهم باشد اما مقاومت کم سازه چادری در برابر آتش باید نسبت به کاربری و محل نصب این سازه بسیار مورد توجه قرار گیرد. پوشش پارچه و چادری سقف یا پوشش خیمه مانند این سازه‌ها نا خواسته قابلیت اشتعال و انتشار آتش را دارند.

عوامل مختلفی می‌توانند باعث اشتعال یا آتش گرفتگی این پوشش‌ها شوند. از اتصال سیم کشی‌های برق، حرارت بالا یا روشن کردن آتش در فاصله نزدیک به این پوشش، آتش سوزی در مجاورت این سازه‌ها یا حتی رعد و برق و عوامل محیطی. معمولاً در طراحی سازه‌های چادری سیم کشی‌ها و عواملی که می‌تواند باعث آتش سوزی شود مورد بررسی قرار می‌گیرد و امنیت سازه از قبل محاسبه شده اما ساختار پارچه‌ای آن باعث می‌شود امکان انتشار آتش یا اشتعال‌سازی این سازه‌ها از معایب سازه چادری باشد که انکار نا‌پذیر است.

مطالب پیشنهادی:

هزینه و عدم امکان تنظیم دما

در انتخاب سازه چادری یک اصل جزء معایب مهم آن است اینکه به علت نداشت دیواره‌های مجاور و بسته نبودن محیط سازه چادری معمولاً تنظیم دمای زیر این سازه برای مصارفی مانند آمفی تئاتر، گذرگاه یا نمایشگاه در شهر‌هایی که دمای هوا زیاد است و یا در فصل تابستان هزینه و سختی زیادی دارد. با اینکه این سازه‌ها به عنوان سایه‌بان عمل می‌کنند و در معرض تابش مستقیم خورشید نیستند اما در مناطق گرمسیر و یا در فصل تابستان امکان تعدیل یا تنظیم دمای محیط به سادگی ممکن نیست و نیاز به هزینه بالا برای خنک کردن محیط دارد.

همچنین در شهر‌های سردسیر نیز این امر مهم است. همانطور که اشاره شد نمی‌توان دمای محیط را به آسانی کنترل کرد ضمن اینکه استفاده از آتش، بخاری یا وسیله‌های گرم‌کننده ممکن است با کوچکترین کم کاری باعث آتش سوزی در این سازه‌ها شود.

جمع‌بندی معایب سازه چادری

به طور کلی می‌توان معایب سازه چادری را ضعف در برابر شرایط محیطی تلقی کرد. بارش، رعد و برق و آتش سوزی سه عامل مهم در آسیب به سازه‌های چادری هستند. مهندسان و طراحان معاصر نسبت به مشکلات و معایب این سازه‌ها طراحی‌های متونع در سقف، پارچه و اتصالات سازه به کار برده‌اند. نسبت معایب به محاسن سازه چادری قابل اغماز و چشم پوشی هست و عملاً فواید و اهمیت آن آنقدر با ارزش است که امروزه در محل‌های مختلف فرهنگی، ورزشی این سازه از محبوب‌ترین سازه‌های فلزی مورد استفاده است.

شرکت کاوشکام آسیا با دقت و بررسی شرایط محیطی محل نصب می‌تواند سازه چادری شما را به بیشترین راندمان و حاصل با کمترین آسیب ممکن برساند. متخصصین این امر پیش از اجرای پروژه طراحی و دقیق و ایمنی را برای سازه‌های چادری شما در نظر خواهند گرفت.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید