چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

انواع سازه چادری کدام است؟

انواع سازه چادری
انواع سازه چادری همانطور که در صفحه محصولات کاوش کام و توضیحات مقاله سازه‌های چادری قابل مشاهده است بسیار متنوع است.

انواع سازه چادری همانطور که در صفحه محصولات کاوش کام و توضیحات مقاله سازه‌های چادری قابل مشاهده است بسیار متنوع است. معمولاً از سازه چادری برای جلوگیری از نور مستقیم آفتاب و بارندگی استفاده می‌شود اما در مقیاس‌های بزرگتر قابلیت ایجاد فضا‌های بسته مانند آمفی تئاتر‌ها نیز ممکن است. شاید قدیمی‌ترین تصویر موجود در ذهن شما از سازه‌های چادری سیرک‌های بزرگی باشد که به شکل سیار در شهر‌های مختلف جهان برپا می‌شده.

از جمله سازه‌های چادری کاوش کام آسیا می‌توان به انواع سازه چادری از جمله آرک طره‌ای، آرک قوسی، آلاچیق ساده، آلاچیق وارونه، پاویلیون، سایه‌بان پارکینگ، سان شید و کایت اشاره کرد. ساختار اکثر سازه‌های چادری مشابه هم است و تنها در نمای ظاهری و نوع اتصالات با یکدیگر متفاوت هستند. بزرگترین مزیت سازه چادری مقاومت بالای آن در برابر عوامل محیطی، آسان بودن نصب و جمع‌آوری و سرعت بالای طراحی و نصب این پروژه‌ها است. در عین حال نسبت و ابعاد پروژه در زمان طراحی و اجرای آن تأثیر مستقیم دارد.

بهترین نوع سازه چادری کدام است؟

انواع سازه چادری اغلب در گذرگاه‌ها، پارک‌ها، آمفی تئاتر‌ها، استودیوم‌ها، سالن‌های کنسرت، نمایشگاه‌های فصلی، باغ‌ها و ویلا‌ها همچنین رستوران‌ها و کافه‌ها قابل مشاهده است. یکی از رایج‌ترین و بزرگترین پروژه‌های سازه چادری که اغلب تصویر آن را به یاد می‌آورید سقف ورزشگاه‌های بزرگ دنیا است که از این سازه استفاده کرده‌اند. آخرین سازه چادری استفاده شده در بین غول‌های صنعت معماری ورزشی استودیوم سانتیاگو برنابئو ورزشگاه اختصاصی رئال مادرید است که از مدرن‌ترین سازه چادری دنیا استفاده کرده است.

سقف ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رئال مادرید، در مرکز اسپانیا مادرید واقع شده که با موتور‌های غول پیکر توانایی پوشش کل ورزشگاه در برابر تابش خورشید و بارندگی را دارد. این سقف عظیم که از نوع سازه چادری است می‌توان در عرض چند دقیقه باز و بسته شود. یکی از دلایل رایج شدن سازه چادری در سقف ورزشگاه‌ها جدا از هزینه مناسب و وزن سبک آن، تاریخچه سازه چادری است. سازه‌های چادری برای اولین بار در المپیک مونیخ و استادیوم‌های مسکو روسیه به کار گرفته شد. همین پیشینه باعث شده ورزشگاه‌های فوتبال یکی از رایج‌ترین محل‌های عرضه به روز‌ترین سازه‌های چادری باشند. در ایران نیز سقف ورزشگاه فولاد آرنا، ورزشگاه اختصاصی فولاد خوزستان از این نوع سازه استفاده کرده است.

تفاوت‌ انواع سازه‌های چادری
تفاوت‌های انواع سازه‌های چادری

تفاوت‌های انواع سازه‌های چادری چیست؟

انواع سازه چادری معمولاً بر اساس نوع ساخت، اتصالات، جنس و نوع سقف و تکیه گاه‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه مطلب به معرفی و توضیح ساختار چندی از سازه‌های چادری کاوش کام آسیا می‌پردازیم.

آرک طره‌ای

آرک طره‌ای به سازه‌ای چادری گفته می‌شود که برای ایجاد سایه‌بان در محیط‌های عمومی، پارکینگ‌ها و گذرگاه‌ها می‌شود. معمولاً این نوع آرک طره‌ای که از سازه چادری کششی استفاده می‌شود در ابعاد و طرح‌های مختلفی توسط کاوشکام طراحی و تولید می‌شود. آرک‌های طره‌ای می‌تواند در تعداد گسترده و در زمانی کوتاه طراحی، تولید و نصب شود. قابلیت کششی پوشش پارچه‌ای آرک طره‌ای جدا از ایجاد سایه در ابعاد مختلف باعث می‌شود این سازه‌ها در برابر بارندگی نیز مقاوم باشند.

آرک قوسی

آرک قوسی از انواع سازه چادری است که با روکش پارچه یا UPVC برای ایجاد سایه‌بان و گذرگاه استفاده می‌شود. در وزرشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها از این نوع سازه برای ایجاد تونل عبور و مرور موقت نیز استفاده می‌شود. آرک قوسی به علت استحکام و‌ایستایی مناسب بر روی ستون‌های فلزی خود و پایه‌های اصلی نگهدارنده قابلیت طراحی و تولید در انواع ابعاد توسط کاوکشام را دارد. یکی از قابلیت‌های آرک قوسی جدا از ایجاد سایه، زیباسازی است. این نوع سازه می‌تواند نسبت به محیط و شرایط مورد نیاز کارفرما شخصی‌سازی شود و طرح، پارچه، رنگ سازه قابلیت طراحی بر پایه محل نصب دارد.

آلاچیق ساده

آلاچیق ساده در انواع سازه‌های چادری به آلاچیقی فلزی گفته می‌شود که با ساختار سازه‌های چادری در ابعاد مختلف طراحی و نصب می‌شود. این آلاچیق‌ها می‌توانند در باغ‌ها، ویلا‌ها، پارک‌ها، گذر‌ها، رستوران و کافه‌ها طراحی و نصب شوند. آلاچیق اگرچه ظاهراً یک سر پناه در مقابل بارندگی و آفتاب به نظر می‌رسد، اما عوامل محیطی دیگر مانند طوفان و زلزله می‌تواند آلاچیق‌های چوبی یا بتنی قدیمی را به آسانی تخریب کند. جدا از مقاومت سازه‌های چادری برابر طوفان و زلزله این سازه‌ها به علت قابلیت پرتابل بود و حرکت یکی از محبوب‌ترین سازه‌ها در جهان برای ساخت سایه‌بان یا آلاچیق‌ها هستند.

آلاچیق وارونه

آلاچیق وارونه از انواع سازه چادری است که بیشتر کاربرد دکوراتیو دارد. طرح آلاچیق وارونه گنبدی معکوس است که به اصطلاح نیلوفری نیز گفته می‌شود. ساختار این سازه با بکسل‌های نگه دارنده و ستون اصلی تعریف می‌شود که معمولاً قطری به ابعاد ۲۲ سانتی‌متر دارد. پارچه مورد استفاده در این نوع آلاچیق‌ها به شکل قوسی و چادری است برای همین، آلاچیق‌های وارونه را جزء سازه‌های چادری دسته‌بندی می‌کنند. این آلاچیق جدا از کاربرد سایه بانی و عمومی به خاطر داشتن طراحی‌های خاص بیشتر مصارف زیبا‌سازی دارند. این سازه‌ها در برابر عوامل طبیعی و زلزله بسیار مقاومند و ایمنی بالایی نیز دارند.

پاویلیون

پاویون، پاویلیون (Pavilion) سازه‌ای چادری است که معمولاً در نمایشگاه به شکل جانبی، برای معرفی، دعوت، ارائه سخنرانی و گزارش و سایر کاربرد‌ها استفاده می‌شود. همچنین در کمپین‌های تبلیغاتی، تجاری، سیاسی و هنری نیز از پاویون در محیط‌های آزاد استفاده می‌شود. پاویون‌ها اشکال و طرح‌های مختلفی دارند، حتی طرح‌های بسیار بلند پروازانه‌ای نیز برای پاویون‌ها طراحی شده مثل آنچه در اکسپو دوبی شاهدش بودیم. جدا از نمایشگاه اصلی این پاویون مرکزی است که به شکل جانبه به عنوان استراحت گاه، محل پذیرایی و راهنمایی مدعوین نصب می‌شود. در برخی موارد پاویون‌ها جنبه زیباسازی و نمایشی نیز دارند.

سان شید

سان شید از انواع سازه‌های چادری است که به نوعی از سایبان با طراحی خاص برای پارکینگ خودرو‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، گذرگاه‌ها و پارک‌ها استفاده می‌شود. حالت چادری و گسترده آن و ایجاد سایه مطبوع باعث می‌شود که از بارندگی و نور مستقیم آفتاب جلو‌گیری شود. نوع ساخت و طراحی سان شید‌ها به نوعی است که در طول روز سایه یکسان و متناسبی را ایجاد می‌کند. برای محیط‌های رو باز مانند کافه‌های محیط باز یا رستوران‌ها نیز سان شید‌ها انتخاب مناسب و به صرفه‌ای هستند. سان شید در انگلیسی همان اصطلاح سایبان است ولی در کاربری تخصصی به نوع خاصی از سایبان‌ها با سازه چادری گفته می‌شود.

مطالب پیشنهادی:

سایبان پارکینگ
سایبان پارکینگ

سایبان پارکینگ

سایه‌بان پارکینگ می‌تواند از انواع مختلف سازه چادری باشد. دلیل انتخاب سازه چادری برای سایه‌بان پارکینگ‌ایستایی و مقاومت بالا در برابر حوادث طبیعی و بارندگی است. همانطور که در توضیح محصولات ارک قوسی و ارک طره‌ای اشاره شد هر کدام از انواع سازه چادری به عنوان سایه‌بان خودرو می‌تواند مضایایی داشته باشد. معمولاً نوع سازه نسبت به کاربری و ابعاد پارکینگ انتخاب می‌شود. این سازه‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند که حتی امکان ساخت پارکینگ برای خودرو‌های سنگین نیز با مقاومت و ایمنی بالا ممکن است. کاربرد اصلی سازه چادری به عنوان سایه‌بان پارکینگ محافظت از تابش مستقیم نور خورشید و بارندگی است.

سایبان کایت

سایه‌بان کایت به نوعی از سایه بان‌ها از نوع سازه چادری گفته می‌شود که به شکل مثلثی با زاویه‌ها اضلاع تند برای استفاده‌های موقت و یا مقیاس‌های کوچکتر استفاده می‌شود. این نوع سایه‌بان همانطور که از نامش پیداست از وسیله پروازی کایت الگو گرفته است و ساختار آن شبیه بال‌های کایت است. امکان نصب سریع، هزینه بسیار اندک نسبت به سایر سازه‌ها و امکان نصب و جمع‌آوری سریع آن برای پروژه‌های موقت و نمایشگاه‌ها باعث شده سایه‌بان کایت بسیار محبوب باشد. مقاومت این سازه در برابر طوفان به علت داشتن سقف مثلثی و اضلاع با زاویه تند بسیار بالا است. همچنین سایه مثلثی آن باعث می‌شود سایه متقارنی در مرکز سایه ایجاد شود.

کایت موقت

سایه‌بان کایت موقت بیشتر برای نصب موقت سایه‌بان در گذر‌ها یا پارکینگ نمایشگاه‌ها و رویداد‌ها استفاده می‌شود. این نوع سایه‌بان از بادبادک و وسیله پروازی کایت الهام گرفته شده است. همانطور که در توضیح محصول سایه‌بان کایت اشاره شد این محصول از نوع سازه چادری و زیر رده سایه‌بان کایت است. تفاوت سایه‌بان موقت در وزن سازه و نوع اتصال است. اتصال این نوع سازه معمولاً از نوع کابلی به عنوان نگه دارنده است و پیچ و مهره طراحی شده برای نصب سایه‌بان به نوعی است که نصب و جمع‌آوری آن در کمترین زمان ممکن و با کیفیت بالا انجام شود. نوع پارچه سایه‌بان کایت موقت معمولاً دقیقاً مشابه سایه‌بان کایت دائمی است.

جمع‌بندی

انواع سازه‌های چادری توسط کاوش کام با هزینه مناسب و در کمترین زمان ممکن طراح و نصب می‌شوند. نسبت به محل اجرا، مقیاس پروژه و تعداد سازه‌های مورد نیاز می‌تواند نوع سازه چادری انتخاب شده متفاوت باشد. به طور کلی انتخاب سقف و سازه به نوعی است که نسبت به محیط و محل نصب طراحی شده باشد و در برابر عوامل محیطی و شرایط محل نصب مقاوم باشد.

این سازه‌ها به علت تنوع طراحی از جنوب کشور با باد تند و رطوبت بالا تا شمال کشور با بارندگی‌های زیاد را می‌تواند پوشش دهد. همچنین برای مناطق سردسیری و کوهستانی با طوفان و بارش برف نیز سازه‌های چادری مقاومی توسط متخصصی کاوش کام طراحی و تولید شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران مجرب کاوش کام آسیا در ارتباط باشید.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید