چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

دکل های مخابراتی زیبا سازی شده چیست؟

سازه‌هایی بلند با عرض کم که باعث می‌شود از هر نقطه‌‌‌ای بتوانید آن‌ها را به راحتی مشاهده کنید. به همین دلیل ظاهر آن‌ها بسیار چشمگیر است.

ساخت و سازهای غیر هم شکل امروزه بزرگترین ضربه را به جلوه بصری شهرها وارد کرده‌اند. در این میان دکل‌های مخابراتی نقش بسیار زیادی در بهم ریختن جلوه بصری شهر داشته‌اند. سازه‌هایی بلند با عرض کم که باعث می‌شود از هر نقطه‌‌‌ای بتوانید آن‌ها را به راحتی مشاهده کنید. به همین دلیل ظاهر آن‌ها بسیار چشمگیر است. قطعات این سازه‌ها از پیش ساخته شده بوده و در نهایت با مونتاژ سرهم می‌شوند. در اکثر مواقع هم از آهن st37 و یا st44 و st52 برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. دکل‌ها برای ایجاد ارتباطات رادیویی و مخابرات مناسب هستند. امروزه بحث دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده بیشتر از هر زمان دیگری داغ است. در ادامه قصد داریم راجع به این نوع زیباسازی در شهر بیشتر صحبت کنیم.

دکل های مخابراتی زیبا سازی شده
دکل های مخابراتی زیبا سازی شده

چند نوع دکل مخابراتی داریم؟

امروزه دکل‌های مخابراتی متنوعی در شهر ساخته و استفاده می‌شوند. به طور خلاصه می‌توان گفت دکل‌های مخابراتی شامل دکل‌های خود ایستا، دکل‌های مهاری و دکل‌های بازتابی هستند. لازم به ذکر است که دکل‌های خود ایستا به دو دسته خود ایستا چهارپایه و سه پایه تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دکل‌ها کارایی خاصی داشته و برای هدف ویژه‌‌‌ای ساخته می‌شوند. تفاوتی ندارد که در یک شهر از چه مدل دکل‌هایی استفاده شود؛ زیرا در هر صورت تجمیع دکل‌ها با افزایش آلودگی بصری شهر همراه خواهد بود. به همین دلیل امروزه طرح دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. در ادامه راجع به این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

زیباسازی شهر به چه معناست؟

زیباسازی شهرها به معنی هر گونه اقدام برای بازسازی و بهینه‌سازی ظاهر شهر است. در این راستا طرح‌ها و ایده‌های متفاوتی قابل اجرا است. با کمک طرح‌های خلاقانه می‌توان جذابیت مناظر شهری، ساختمان‌ها، معابر، خیابان‌ها، فضای عمومی و…را ارتقا بخشید. بدین ترتیب می‌توان در یک محیط زیباتر زندگی دل‌پذیر‌‌تری داشت.

نیاز به زیبایی یکی از ضروری‌‌ترین نیازهای بشر امروزی است. یک روانشناس مشهور آمریکایی به نام آبراهام مازلو در این باره می‌گوید: نیاز به زیبایی در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد. این دسته از افراد با دیدن بهم ریختگی و هر گونه زشتی به هر طریقی، بیمار می‌شوند و از سویی دیگر با زندگی در یک محیط زیبا، آرامش بیشتری کسب می‌کنند. این حالت را می‌توان در همه سنین از بزرگسال تا کودکان مشاهده کرد. بدین ترتیب می‌توان اجرای زیباسازی در شهر را یک ضرورت دانست.

دکل های مخابراتی زیبا سازی شده
دکل های مخابراتی زیبا سازی شده چه کاربردی دارند؟

آیا زیباسازی دکل‌های مخابراتی ضروریست؟

بدیهی است که دکل‌های مخابراتی دارای شکلی نامطلوب هستند. دکل‌های مخابراتی مانند ساختمان‌های بلند در هر نقطه‌‌‌ای از شهر در معرض دید هستند. به همین دلیل به راحتی می‌توانند سیمای شهری را نامطلوب جلوه دهند. بدین ترتیب می‌توان گفت استفاده از دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده یک ضرورت به حساب می‌آید. از سویی دیگر لازم است تا اجرای طرح دکل‌های زیباسازی شده، توسط تیمی خلاق و با تجربه صورت گیرد. زیرا کوچک‌‌ترین اشتباه در این مسیر منجر به ایجاد ظاهری بد در شهر خواهد شد.

دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده را می‌توان از جنس پلی آکرلیک و فلز و یا ترکیبی از این دو متریال ساخت. علاوه براین، دکل‌ها در اشکال و ارتفاع‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. مسئله مهم دیگر رنگ بدنه دکل‌ها است. رنگ بدنه هم باید با توجه به محیط شهری انتخاب و اجرا شود. بدین ترتیب می‌توان دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده را به عنوان المان یک شهر معرفی کرد.

چرا زیباسازی دکل‌ها ضروری است؟
چرا زیباسازی دکل‌ها ضروری است؟

ضرورت زیباسازی دکل‌های پشت بامی

اگر هنگام رانندگی نگاهی کوتاه به پشت بام خانه‌ها بیندازید، متوجه منظره نازیبای دکل‌های پشت بامی خواهید شد. اگر دقت کنید دکل‌های خودایستای چهار پایه را اکثرا روی پشت بام خانه‌ها نصب نمی‌کنند.روی پشت بام خانه‌ها اغلب از دکل‌های مهاری سبکی مانند جی 35 استفاده می‌شود. گاهی نیز دکل‌های منوپل را برای پشت بام خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند. در هر صورت زیبایی شهر خیلی با نوع دکل مورد استفاده ارتباط پیدا نمی‌کند؛ بلکه معضل بزرگ امروز رشد قارچ گونه دکل‌ها در سطح شهر است.

اجرای طرح زیباسازی دکل‌ها

با توجه به تاثیر نمای دکل‌ها روی جلوه بصری شهر، چندیست زیباسازی دکل‌ها در دستور کار قرار گرفته است.  در این راستا سعی شده تا از شرکت‌هایی در این زمینه کمک گرفته شود. شرکت‌های فعال در این حوزه اغلب حاصل همکاری اپراتورهای موبایل با شهرداری هستند. هدف از تاسیس این نوع شرکت‌ها، ایجاد دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده و اجرای طرح‌های هنری روی آن‌ها است. این طرح ابتدا از تهران آغاز شد اما امروزه به شهر‌های دیگر هم راه پیدا کرده است. اجرای طرح زیباسازی می‌تواند باعث افزایش سطح رضایت افراد از محل زندگی‌شان شود. علاوه بر این با پیامدهایی همچون کاهش اضطراب وافزایش کیفیت کار و زندگی مردم آن شهر همراه است.

زیباسازی دکل‌های مخابراتی و جذب توریست

زیباسازی شهرها معمولا تاثیر مستقیمی روی میزان جذب توریست دارد. در واقع می‌توان گفت جاذبه‌های تاریخی در کنار فعالیت‌های مربوط به زیباسازی شهر، هر دو برای توریست‌ها جذاب هستند. به همین دلیل شهرهایی که ظاهری زیباتر و دلنشین‌‌تر دارند، جاذب توریست‌های داخلی و خارجی می‌شوند. بدین ترتیب می‌توان سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی این شهر‌ها انجام داد و اقتصادی پایدار و پویا را ایجاد کرد. با این توصیف می‌توان فهمید دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده تا چه اندازه می‌توانند در رشد ابعاد مختلف یک شهر تاثیر داشته باشند.

کاهش آلودگی بصری

یکی دیگر از پیامد‌های اجرای طرح دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده، کاهش آلودگی بصری در شهر است. تعداد بالای دکل‌های مخابراتی به همراه تجهیزات و زیرساخت‌ها باعث می‌شود شاهد نمای نامطلوبی از شهر باشیم. این دکل‌ها یکی از اساسی‌‌ترین دلایل آلودگی بصری در شهر‌ها هستند. با کمک زیباسازی دکل‌ها می‌توان میان جذابیت شهر و نیازهای ارتباطی توازن مناسبی ایجاد کرد.

برای کاهش آلودگی بصری، جدای از زیباسازی دکل‌ها باید محل مناسبی هم برای نصب دکل انتخاب کرد. در واقع انتخاب مکان مناسب برای نصب دکل کمک می‌کند تا دکل‌ها مزاحمت کمتری برای دید ایجاد کنند. بدین ترتیب زیبایی طبیعی محیط حفظ خواهد شد. برای مثال می‌توان دکل‌ها را به گونه‌‌‌ای نصب کرد که در میان ساختمان‌های بلند مخفی شوند. علاوه بر این انتخاب مکانی دور از مناطق مسکونی و یا در فضایی با اثر بصری کمتر، برای نصب دکل می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

نکاتی برای طراحی زیباتر دکل‌های مخابراتی

برای طراحی دکل‌ها می‌توان نکات کوچکی را لحاظ کرد. توجه به این نکات کمک می‌کند تا اثر آلودگی بصری دکل‌ها در چشم افراد کمتر شود. برای مثال استفاده از مهندسی معکوس کمک می‌کند تا تاثیر نامطلوب ظاهر دکل‌ها کم رنگ‌‌تر از قبل شود. علاوه بر این استفاده از رنگ‌ها و متریال‌هایی که تطابق بیشتری با محیط اطراف دارند هم می‌تواند مفید باشد. مخفی کردن تجهیزات دکل‌ها داخل ساختمان، استفاده از رنگ‌های تاریک برای سازه‌ها، استفاده از قالب‌های جمع شونده و… نیز جزو راهکارهای مفید قلمداد می‌شوند. برای زیباسازی بیشتر توصیه می‌شود از دکل‌هایی با ارتفاع کم و طراحی شکیل‌‌تر استفاده شود. این اقدام کمک می‌کند تا ظاهر شهر  به شکل طبیعی‌‌تری زیبا شود.

فناوری مخفی کردن دکل‌های مخابراتی

با توجه به اهمیت استفاده از دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده، طرح‌های مختلفی در راستای این هدف اجرا می‌شوند. فناوری مخفی کردن دکل‌های مخابراتی یکی از طرح‌های مفید در این حوزه است. این فناوری کمک می‌کند تا اثر ظاهری دکل‌ها کمتر از قبل قابل مشاهده باشد.

برای مثال می‌توان ساختمان‌هایی را طراحی کرد که تجهیزات مخابراتی در داخل آن‌ها پنهان شود. این مدل سازه‌ها معمولا به شکل ستون، برج و ساختمان‌های همسان با ظاهر شهر، طراحی و اجرا می‌شوند.

جذابیت در محیط
جذابیت در محیط

استفاده از تکنیک‌های مهندسی پوشش

با کمک تکنیک‌های مربوط به مهندسی پوشش هم می‌توان دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده داشت. در این روش ظاهر دکل‌ها با کمک پوشش‌های گیاهی، فضای سبز، باغچه، دیواره‌ها و…. مخفی می‌شوند. این پوشش‌ها می‌توانند با تغییر ظاهر دکل‌ها به راحتی آلودگی بصری را کم کنند.

زیباسازی دکل‌ها با فناوری‌های جدید

فناوری‌های جدید می‌توانند ایده‌های جذابی برای زیباسازی دکل‌ها باشند. در این راستا‌‌‌ می‌توان از ایده‌‌‌‌های مختلفی کمک گرفت. برای مثال استفاده از پوشش‌‌‌‌هایی از جنس آینه‌‌‌ می‌تواند ایده بسیار مناسبی باشد. این مدل پوشش‌‌‌‌ها به شکل بسیار خلاقانه‌ای عمل‌‌‌ می‌کنند. با کمک پوشش‌‌‌‌های آینه‌ای‌‌‌ می‌توان دکل‌‌‌‌ها را در ساختمان‌‌‌‌های اطراف مخفی کرد. بدین ترتیب ظاهر دکل کمتر به چشم‌‌‌ می‌آید. علاوه بر این، با کمک فناوری‌‌‌‌هایی مانند میکرو سلول‌‌‌‌ها و سلول‌‌‌‌های خورشیدی هم‌‌‌ می‌توان تعداد دکل‌‌‌‌ها و آنتن‌‌‌‌ها را کاهش داد. فناوری‌‌‌‌های این چنینی را‌‌‌ می‌توان در ساختمان یا سازه‌‌‌‌های مختلف جای داد. بدین ترتیب‌‌‌ می‌توان از آن‌‌‌‌ها به عنوان منبع تغذیه بهره برد.

استفاده از مخازن زیرزمینی

یکی دیگر از ایده‌‌‌‌هایی که‌‌‌ می‌توان در راستای اجرای طرح دکل‌‌‌‌های مخابراتی زیباسازی شده اجرا کرد، استفاده از مخازن زیرزمینی است. در این روش سازه‌‌‌‌ها را داخل مخازن زیر زمینی قرار‌‌‌ می‌دهند. بدین ترتیب سازه‌‌‌‌ها در معرض دید نیستند.

استفاده از تنظیمات روشنایی مناسب

اجرای نورپردازی صحیح در دکل‌‌‌‌های مخابراتی کمک‌‌‌ می‌کند تا آلودگی بصری تا حد زیادی کاهش پیدا کند. برای این منظور لازم است تا پراکندگی نور به سمت آسمان کاهش پیدا کند. علاوه بر این باید از روشنایی در زمان‌‌‌‌های خاص استفاده شود. مجموع این اقدامات آلودگی بصری ناشی از حضور دکل‌‌‌‌ها را کمتر خواهد کرد. 

کلام آخر

دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده یکی از جذاب‌‌ترین ایده‌های حال حاضر برای زیباسازی شهرها هستند. طرح‌های مختلفی را می‌توان برای زیباسازی دکل‌ها اجرا کرد. در این مطلب راجع به طرح زیباسازی دکل‌ها صحبت کردیم. علاوه بر این، راجع به مزایای استفاده از دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده نیز حرف زدیم. با خواندن این مطلب می‌توانید با طرح دکل‌های مخابراتی زیباسازی شده بیشتر آشنا شوید و اهمیت اجرای آن را بهتر درک کنید.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید