چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

دکل ایستا چیست؟

دکل ایستا چیست؟
دکل‌ایستا یا خود‌ایستا به دکل‌های مخابراتی گفته می‌شود که با مهندسی سازه به شکل سه یا چهار پایه بدون نیاز به نگهدارنده خاصی طراحی و تولید می‌شود.

دکل‌ایستا یا خود‌ایستا به دکل‌های مخابراتی گفته می‌شود که با مهندسی سازه به شکل سه یا چهار پایه بدون نیاز به نگهدارنده خاصی طراحی و تولید می‌شود. دکل‌ها به طور کلی برای کمک به آنتنهای مخابراتی و افزایش بحره وری آن‌ها در ارتفاع مناسب یا انتقال خطوط برق استفاده می‌شود. این دکل‌ها به علت داشتن فونداسیون پیش ساخته و طراحی پیش ساخته قطعات و مونتاژ آن‌ها در پروژه زمان نصب و سرعت ساخت بالایی دارند.

در نصب دکل‌ایستا شناخت وضعیت خاک برای فونداسیون و شرایط محیطی بسیار اهمیت دارد. اغلب دکل‌های خود‌ایستا به علت حضور در مجاورت باد‌های شدید و بارندگی باید به گونه‌ای ساخته شوند که در برابر عوامل محیطی مقاوم باشند. شرکت کاوش کام با داشتن کادر مجرب و متخصص انواع دکل خود‌ایستای سه پایه و چهار پایه را با نهایت مقاومت در برابر بارندگی و طوفان طراحی و تولید می‌کند. این دکل‌ها به علت ضد زنگ بودن و پوشش مناسب طول عمر بسیار بالایی دارند.

برای دکل های‌ایستا معمولاً از نوع فولاد ST۳۷ اما در بعضی موارد از فولاد ST۴۴ یا ST۵۲ نیز استفاده می‌شود. این دکل‌ها به طور کلی از مقاوم‌ترین آلیاژ‌های ممکن ساخته می‌شوند زیرا هرگونه اختلال یا انحراف دکل جدا از امکان ایجاد حادثه در بحره وری مخابراتی نیز اخلال ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث آسیب به برند و سرویس دهی آنتنهای مخابراتی شود. در عصر حاضر که اکثر کار‌های روزمره وابسته به آنتنهای مخابراتی است اختلال در سرویس دهی سطح رضایت و وفاداری مشتریان را به شدت کاهش می‌دهد.

انواع دکل‌های ایستا و محصولات کاوش کام کدام است؟

دکل‌های مخابراتی بنا بر محل نصب، ارتفاع، میزان مقاومت و‌ایستایی و کاربری به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. از انواع دکل‌های کاوش کام می‌توان به دکل‌های ICB، NB، RDS، دکل‌های خود‌ایستا، مونوپل، دکل استادیوم، دکل انتقال نیرو، دکل بازویی، دکل دروازه‌ای، دکل روشنایی، دکل زیباسازی شده و دکل پرچم اشاره کرد. معمولاً انواع دکل‌های پشتبامی و مخابراتی به علت طراحی خاص، نصب آسان‌تر و تحمل فشار و وزن بالا از نوع خود‌ایستا هستند.

دکل ICB چیست؟

دکل ICB از انواع دکل‌های مخابراتی خود‌ایستا است که پایه اصلی آن از لوله بدون درز یا آنیسمان تشکیل شده است. این دکل خود‌ایستای سه پایه را میلگرد به عنوان جز اصلی تشکیل می‌دهد. شرکت کاوشکام با بیش از ۱۵ سال تجربه همکاری با شرکت‌های مخابراتی یکی از صادر‌کنندگان دکل ICB به عراق، سوریه، کویت و کشور‌های آفریقایی مانند نیجریه است. طول عمر بالا، کیفیت‌ایستایی و مقاومت طبق استاندارد جهانی و دقت و رعایت اصول ایمنی جزء دلایلی است که کاوشکام را به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در امر طراحی، تولید و نصب دکل‌های مخابراتی معرفی کرده است. کاوشکام انواع دکل ICB را در پروژه‌های مختلف برای شرکت‌های مخابراتی مانند‌ام تی ان ایرانسل، همراه اول و شرکت مخابرات کشور اجرا کرده است.

دکل NB چیست؟

دکل NB یا Narrow Base به دکل‌های خود‌ایستای چهارپایه گفته می‌شود که چهار پایه اصلی آن به هم نزدیکند به همین دلیل از واژه Narrow برای نام‌گذاری آن استفاده کرده‌اند. این دکل‌ها به علت‌ایستایی بالا و فضای کم مناسب فضا‌های شهری هستند. یکی از مناسب‌ترین دکل‌های خود‌ایستا با ارتفاع مناسب جهت نصب آنتنهای مخابراتی نیز دکل NB است. این دکل به علت پیش ساخته بودن و داشتن اتصالات لاتیس و بافت میلگردی مقاومت و‌ایستایی بالایی دارد. دکل NB نسبت به دکل‌های قدیمی‌تر سرعت تولید و نصب کمتری دارد که شرکت کاوشکام با نهایت دقت و سرعت نصب انواع دکل‌های خود‌ایستا را بر عهده داشته است.

دکل RDS چیست؟

دکل RDS از انواع دکل خود‌ایستا است که به صورت چهار و سه وجهی طراحی و تولید می‌شود. به علت داشتن ساختار لاتیس و میلگرد‌های بافته شده این دکل‌ایستایی و مقاومت بسیار بالایی دارد. از نوع‌ایستایی، طراحی و نوع اجرا دکل RDS بسیار به دکل‌های ICB شبیه است اما چند تفاوت جزئی دارد. تفاوت دکل RDS و ICB در نوع اتصالات و قابلیت‌ایستایی نسبت به ارتفاع دکل است. معمولاً دکل‌های RDS از بافت لاتیس استفاده می‌کنند و ارتفاع آن‌ها کمی کمتر از ICB است. اما به علت داشتن فوداسیون بتنی و ساختار فولادی مقاوم بسیار در برابر زلزله و طوفان مقاوم هستند. این نوع دکل‌ها طوفان‌های شدید و زلزله‌هایی حتی تا مقیاس ۷ ریشتر را نیز تحمل می‌کنند. داشتن ایمنی و مقاومت بالا RDS را به یکی از محبوب‌ترین دکل‌های مخابراتی جهان بدل کرده است.

دکل مونوپل چیست؟

دکل مونوپل یا تک پایه به شکل لوله‌ای یا چند وجهی برای مصارف مخابراتی نصب می‌گردد. این دکل‌ها ارتفاع مناسبی دارند و به علت اشغال فضای کم برای فضا‌های شهری مناسب هستند. ظاهر دکل‌های مونوپول بسیار به تلسکوپ شبیه است به همین دلیل به این نوع دکل‌ها دکل تلسکوپی نیز گفته می‌شود. به علت پیش ساخته بودن سکشن‌های دکل و قابلیت نصب با پیچ و مهره نصب و اجرای پروژه دکل مونوپل فضای کارگاهی محدودی داشته و در کمترین زمان ممکن توسط مجریان طرح مجرب کاوشکام انجام می‌گیرد. از انواع دکل‌ها مونوپول می‌توان به دکل چند وجهی اشاره کرد ولی به علت اینکه این نوع دکل‌ها در برابر لرزه و باد شدید حساس هستند در مناطق شهری کاربرد دارند که دیگر ساختمان‌ها مانع برخورد مستقیم باد شدید به این دکل‌ها شود.

دکل انتقال نیرو چیست؟

دکل انتقال نیرو یا دکل برق از قدیمی‌ترین سازه‌های آهنی استفاده شده در صنعت نیرو است. این دکل‌ها معمولاً از نوع دکل‌های خود‌ایستا هستند و مسئولیت انتقال نیرو از محلی به محل دیگر را بر عهده دارند. ایمنی، مقاومت و طول عمر این دکل‌ها به علت دور بودن از فضای شهری و مسئولیت مهم آن‌ها که رساندن برق به مناطق مختلف کشور است بسیار اهمیت دارد. به دکل انتقال نیرو به اصطلاح برج انتقال EHT نیز گفته می‌شود. انواع دکل‌های انتقال نیرو با مواد اولیه با کیفیت، ایمنی و مقاومت بالا و دقت در طراحی و تولید توسط متخصصان کاوشکام با بیش از پانزده سال تجربه طراحی، تولید و نصب می‌شود.

کدام نوع دکل خود‌ایستا مناسب‌تر است؟

دکل‌های خود‌ایستا همانطور که اشاره شد معمولاً به چهار پایه و سه پایه تقسیم‌بندی می‌شود. معمولاً ساختار هر دو نوع دکل‌های خود‌ایستا برای تحمل فشار، وزن و طوفان‌های محیطی از نوع لاتیس یا به هم پیوسته است. مجموعه فلزات به هم بافته شده که تحمل فشار و نیرو را آسان می‌کند و با ساختا مشبک خود از انحراف دکل جلوگیری می‌کند. انتخاب نوع دکل به ارتفاع، کاربری و محل نصب دکل خود‌ایستا ربط دارد.

دکل چهارپایه خود‌ایستا

دکل‌های چهارپایه خود‌ایستا معمولاً جزء رایج‌ترین دکل‌های استفاده شده در صنعت مخابرات هستند. این دکل‌ها همانطور که از نامش پیداست از چهارپایه تشکیل شده‌اند و به علت حساسیت و فشار بالا در اثر وزش باد‌های سریع معمولاً از فونداسیون عمیق با پتن پیش ساخته برای این دکل‌ها استفاده می‌شود. معمولاً ارتفاع دکل‌ها نیز در تحمل فشار طوفان و عوامل محیطی تأثیر‌گذار است.

دکل‌های کاوش کام با ارتفاع حداکثری ۱۵۰ متر می‌توانند بادی معادل ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را نیز تحمل کنند. در محیط‌های شهری به علت وجود ساختمان‌ها و مسدود بودن مسیر باد‌ها معمولاً این فشار بسیار کمتر است. به طور کلی تخمین عوامل محیطی و در نظر گرفتن شرایط نصب باعث می‌شود طول عمر این سازه‌ها بسیار بالا برود. عدم استاندارد نصب و طراحی در کوتاه یا بلند مدت نیاز به ارتقاع و مقاوم‌سازی مجدد دکل‌ها را ایجاب می‌کند که هزینه مازاد و اضافی روی دست شرکت‌های مخابراتی می‌گذارد.

دکل سه پایه خود ایستا

دکل‌های سه پایه خود‌ایستا معمولاً برای ارتفاع‌های کمتر استفاده می‌شوند اما مقاومت و کاربری آن‌ها تفاوت چندانی با دکل‌های چهارپایه ندارد. دکل‌های سه پایه معمولاً به شکل لوله و نبشی یا تمام نبشی طراحی و اجرا می‌شوند. قطعات داخلی این دکل‌ها شامل بریس‌ها، هوریزنتال‌ها، ریداندنت‌ها و غیره از نوع نبشی است. ارتفاع این دکل‌ها معمولاً ۶ تا ۱۱۰ متر است و شدت بادی معادل ۱۱۰ کیلومتر را می‌توانند تحمل کنند. نوع مقطع این دکل‌ها به علت سه وجهی بودن مثلثی است و از فونداسیون یکپارچه برای اجرای آن‌ها استفاده می‌شود.

طراحی فونداسیون دکل‌ ایستا چگونه انجام می‌شود؟

اساس طراحی فونداسیون‌های دکل‌های مخابراتی بر اساس جهت لهیدگی و واژگونی استوار است. در استاندارد EIA-RS-٢٢٢-F برای فونداسیون‌ها حداقل عمق طی فرمول‌هائی تعریف می‌شود و کارشناسان کاوش کام با تسلط و شناخت بالای علمی و محیطی مناسب‌ترین نوع، عمق و متریال ممکن برای فونداسیون را انتخاب می‌کنند. معمولاً فونداسیون نقش اساسی در مقاومت دکل‌ها برابر عوامل محیطی مانند طوفان و یا زلزله دارد. شناخت نوع خاک و رطوبت نیز در انتخاب نوع فونداسیون مهم است. برای فونداسیون دکل‌ها در جنوب یا شمال کشور همچنین مناطق کوهستانی مانند آذربایجان یا خراسان، نوع فونداسیون و عمق فونداسیون استفاده شده متفاوت است.

همکاری بین‌المللی کاوش کام در صادرات دکل‌ایستا چگونه شکل گرفت؟

کاوش کام آسیا با داشتن کادری مجرب و کارآزموده همواره بر نهایت دقت و کیفیت تأکید داشته است. استفاده از آخرین ماشین آلات به روز دنیا و کیفیت بالای مراحل مختلف تولید مانند جوشکاری، خم کاری، برشکاری و سایر مراحل طراحی و تولید باعث شده کاوش کام به مدارک عالی استاندارد جهانی دست بیابد. این استاندارد‌های جهانی مهر تأیید و اطمینانی بود که مشتریان خارجی از سراسر دنیا بتوانند به کاوش کام اعتماد کنند. هزینه مناسب و سرعت بالای اجرای پروژه نیز از دیگر عوامل همکاری شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی با کاوش کام بود.

جدا از همکاری با شرکت‌های بزرگ مخابراتی مانند نوکیا، زیمنس، هوآوی، سونی اریکسون و شرکت‌ام تی ان، کاوش کام در داخل کشور نیز با شرکت مخابرات، همراه اول، ایرانسل و رایتل همکاری‌های متعددی داشته است. کیفیت بالا و داشتن استاندارد ایمنی جهانی باعث شد کاوش کام با بیش از ۲۰ کشور جهان همکاری داشته باشد که از آن جمله می‌توان به کشور‌های خاور میانه و کشور‌های آفریقایی اشاره کرد. تجربه کاوش کام در طول فعالیت خود و رضایت مشتریان بین‌المللی باعث شد این همکاری روز به روز گسترده‌تر شود.

مزایای دکل‌ایستای کاوش کام

  • طراحی استاندارد
  • مقاومت بالا در برابر طوفان و باد
  • مقاومت در برابر بارندگی و رطوبت
  • مقاومت در برابر زلزله‌های شدید
  • استاندارد طراحی و طول عمر بالا
  • اتصالات دقیق و محاسبات علمی
  • عدم انحراف یا تفاوت محاسباتی در اجرا
  • بازبینی و بازرسی مداوم در پروسه تولید تا اجرا
  • همکاری با شرکت‌های مخابراتی بین‌المللی
  • صادرات انواع دکل‌ها

جمع‌بندی

دکل‌ایستا یا دکل خود‌ایستا از جمله محصولات کاوش کام است که به دلیل تفاوت کیفیت و استاندارد‌های مخابراتی بسیار بالا جزء فعالیت‌های اصلی کاوش کام بوده است. کاوش کام در طراحی انواع دکل‌ها با در نظر گرفتن کاربری، شرایط محیطی و نحوه اجرای آن دقیق‌ترین و استاندارد‌ترین طراحی‌های ممکن را ارائه می‌دهد. همچنین پس از طراحی و محاسبات دقیق کلیه مراحل تولید و مقاوم‌سازی مانند عایق کاری ضد زنگ یا گالوانیزه کردن دکل‌ها با بازبینی چندین باره و نهایت دقت انجام می‌شود.

شما می‌توانید برای طراحی و نصب انواع دکل‌ها با مشاوران مجرب کاوش کام در ارتباط باشید. تیم کاوش کام متشکل از جوان‌های تحصیل کرده در بهترین دانشگاه‌ها کشور و جهان همچنین با حضور افراد با تجربه و کارشناسان کارآزموده یکی از منسجم‌ترین و کامل‌ترین تیم‌های مهندسی و اجرای سازه‌های فلزی در کشور را دارا است.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید