چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

آشنایی با سوله سبک خرپایی و موارد کاربرد آن

سوله‌های خرپایی یکی از انواع سوله‌های سبک است که موارد کاربرد زیادی دارد. هر چند در قدیم از سوله‌ها بیشتر برای ساخت انبار استفاده می‌شد، اما امروزه کاربردهای این سازه‌ها گسترده‌تر شده است.

سوله‌های خرپایی یکی از انواع سوله‌های سبک است که موارد کاربرد زیادی دارد. هر چند در قدیم از سوله‌ها بیشتر برای ساخت انبار استفاده می‌شد، اما امروزه کاربردهای این سازه‌ها گسترده‌تر شده است. سوله سبک خرپایی از جمله سوله‌هایی است که نصب آن بسیار آسان بوده و روند ساخت آن هم خیلی سریع پیش می‌رود. به همین دلیل موارد استفاده زیادی دارد. در ادامه قصد داریم راجع به سوله سبک خرپایی بیشتر صحبت کنیم.

سوله خرپایی چیست؟
سوله خرپایی چیست؟

آشنایی با سوله خرپایی

این سوله در اکثر مواقع از فلز و گاهی از چوب‌های مثلثی شکل ساخته می‌شود. مزایای زیاد سوله سبک خرپایی باعث شده تا موارد کاربرد آن زیاد باشد. ظاهر سوله کمک می‌کند تا نیروهای کششی را به راحتی تحمل کند. به همین دلیل سوله در برابر فشارهای مکانیکی وارده به راحتی مقاومت می‌کند. جالب است بدانید سوله خرپایی را گاهی به شکل مربع هم می‌سازند؛ این مدل سوله‌ها در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار خاص سوله خرپایی  کمک کرده تا علاوه بر مقاومت بالا، وزن کمی داشته باشد. بدین ترتیب نصب آن آسان می‌شود و از طرفی هزینه متریال مصرفی هم کاهش می‌یابد.

سوله‌های خرپایی در انواع متفاوتی شامل سوله‌های قوسی، شیب‌دار و… ساخته می‌شوند. فلز مورد استفاده برای ساخت سوله سبک خرپایی اغلب بسیار مقاوم اما سبک است. بدین ترتیب وزن کل سازه کم خواهد شد. ساخت دهانه در این مدل سوله نامحدود است. این ویژگی را می‌توان برجسته‌‌ترین و مهم‌‌ترین خاصیت سوله خرپایی دانست. از آنجایی که سوله‌های خرپایی را با طراحی و اجرای اصول هندسی خاصی می‌سازند، تحمل بار در این سازه‌ها بسیار بالاست. در مجموع می‌توان گفت این نوع سازه‌ها به دلیل مزایای بیشماری که دارند در دسته سوله‌های پرکاربرد صنعتی قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از سوله خرپایی

  • محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد. در واقع از آنجایی که مزایای این مدل سوله بسیار زیاد است، می‌توان آن را در محیط‌های صنعتی یا غیر صنعتی استفاده کرد.
  • سوله‌های خرپایی جزو سوله‌های سبک دسته‌بندی می‌شوند. همانطور که از نام این سبک سوله‌ها مشخص است، وزن کمی دارند. بدین ترتیب سوله را می‌توان با قیمت مناسب اجرا کرد. این در حالیست که سوله سبک خرپایی اغلب عمر طولانی دارد. زیرا از متریال مقاومت ساخته می‌شود. بنابراین با یک بار اجرای سوله تا مدت زیادی می‌توانید از آن استفاده کنید.
مزیت سوله خرپایی
مزیت سوله خرپایی
  • سوله‌های خرپایی زمان طراحی، ساخت و اجرای کمی دارند. در واقع ظاهر ساده و وزن کم آن‌ها باعث شده تا اجرای آن‌ها در زمان کوتاهی میسر شود. این ویژگی به خصوص برای مواقعی که کارفرما زمان زیادی ندارد، بسیار مناسب است.
  • سوله سبک خرپایی کاملا مهندسی شده و با کمک علم هندسه طراحی و اجرا می‌شود. بدین ترتیب در برابر انواع آسیب‌های محیطی بسیار مقاوم است. از این رو، شما می‌توانید آن را در محیط‌هایی با شرایط آب و هوایی متفاوت اجرا کنید.
  • سوله خرپایی را می‌توان بدون محدودیت اندازه دهانه اجرا کرد. حتی می‌توان یک سوله خرپایی را بدون ستون میانی و با بیش از صد متر دهانه اجرا کرد.
  • برای ساخت سوله‌های خرپایی از پروفیل‌هایی استفاده می‌شود که مقاومت بسیار بالایی دارند. این مدل پروفیل‌ها جزو متریال درجه یک بازار هستند. به همین دلیل سوله خرپایی بدون آسیب تا مدت‌ها پا برجا خواهد ماند. بنابراین با یک بار هزینه کردن، تا مدت زیادی از آن بهره‌مند خواهید شد.
  • شما می‌توانید هر نوع تجهیزات مصرفی را بدون هیچ گونه محدودیتی روی سوله خرپایی نصب کنید. علاوه بر این می‌توان بدون محدودیت در تناژ انواع جرثقیل‌های سقفی را به سوله خرپایی نصب کرد.
  • سوله خرپایی با پیچ و مهره اجرا می‌شود. بدین ترتیب می‌توان آن را به راحتی در هر محلی مونتاژ و دمونتاژ کرد. علاوه بر این شما می‌توانید سازه را به دلخواه بعد از مدت زمان مشخصی به مکان دیگری انتقال دهید و یا هر گونه تغییری در آن ایجاد کنید.
  • جالب است بدانید مقاومت سوله خرپایی تا اندازه‌ای زیاد است که در برابر طوفان‌هایی با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت و زلزله‌هایی با قدرت 7 ریشتر دوام می‌آورد. با این وجود لازم است تا هنگام اجرا، مکان مورد نظر را از نظر جغرافیایی به طور کامل مورد بررسی قرار داد.
  • نکته مثبت دیگر راجع به سوله سبک خرپایی، بازار خرید خوب آن است. در صورتی که بعد از استفاده نیازی به آن ندارید، می‌توانید آن را مجددا به فروش برسانید. همانطور که اشاره شد، مونتاژ و دمونتاژ سوله خرپایی بسیار آسان است. بدین ترتیب شما می‌توانید آن را برای مصرف دیگری به فروش برسانید.
  • قیمت این مدل سازه نسبت به سازه‌های تیر ورقی تا حدود 50 درصد ارزان‌تر خواهد بود. به همین دلیل به ویژه برای مساحت زیاد، استفاده از سوله خرپایی توصیه می‌شود.
  • اجرای اشکال هندسی متفاوت برای سوله‌های خرپایی امکان‌پذیر است. به همین دلیل می‌توان تنوع زیادی را در شکل ظاهری این سازه‌ها مشاهده کرد. به همین دلیل که سوله خرپایی بسیار محبوب و پرکاربرد است.

سوله خرپایی چه کاربردی دارد؟

سوله‌های سبک خرپایی را می‌توان با کمک اشکال هندسی مختلف، طراحی و اجرا کرد. این مدل سوله‌ها برای پروژه‌هایی که نیاز به دهانه بزرگ سازه است، مناسب هستند. برای مثال برای انبارهایی با ظرفیت پذیرش بار بالا، سوله خرپایی می‌تواند مناسب باشد. در این گونه موارد نمی‌توان از سوله‌هایی استفاده کرد که با تیر ورق اجرا می‌شوند. زیرا هم امکان ساخت وجود ندارد و هم هزینه نهایی بسیار زیادتر خواهد شد.

برای ساخت سوله سبک خرپایی نیازی به استفاده از ستون‌های میانی زیاد وجود ندارد. بدین ترتیب می‌توان این نوع سازه را برای سالن‌های سرپوشیده‌ای مناسب دانست که نیاز به محیط یکپارچه دارند. با توجه به این توضیحات می‌توان موارد کاربرد سوله خرپایی را بسیار متعدد دانست. در ادامه با تفکیک موارد استفاد از سوله خرپایی را نام خواهیم برد.

  • سالن‌های ورزشی
  • مصارف صنعتی که در آن‌ها از جرثقیل‌های سقفی استفاده زیادی می‌شود.
  • تالارها و نمایشگاه‌های بزرگ
  • کارگاه‌های ساخت و تولید
  • پل‌های بزرگ و ابرسازه ها
  • سازه‌های وسایل ورزشی
  • دکل خطوط انتقال برق
  • بیلبوردهای تبلیغاتی جاده ای
  • بیمارستان‌های صحرایی
  • آشیانه‌های بزرگ برای نگهداری و تعمیر هواپیماها
  • مقرهای نظامی
کاربرد سوله خرپایی
کاربرد سوله خرپایی

استفاده از سوله خرپایی چه معایبی دارد؟

این مدل سازه هم مانند سایر سازه‌ها دارای معایبی است. همانطور که گفتیم در ساخت سوله سبک خرپایی از آهن کمتری استفاده می‌شود. به همین دلیل قیمت آن مقرون به صرفه‌‌تر است. با این وجود هزینه ساخت و اجرای سوله‌های خرپایی نسبت به سایر سوله‌ها بیشتر است. در واقع اجرای سوله خرپایی نیاز به مهارت بیشتری دارد. به همین دلیل هزینه اجرای آن هم کمی بالاتر خواهد بود. در صورتی که فرد دارای مهارت کافی برای اجرای سوله خرپایی نداشته باشد، سازه دچار انحراف شده و مقاومت کافی نخواهد داشت.

علاوه بر این، پرتی‌ها و ضایعات ناشی از ساخت این مدل سوله بسیار بیشتر از سایر سوله‌ها است. به همین دلیل قیمت آن کمی نسبت به سایر سوله‌های سبک زیادتر خواهد شد.

مراحل اجرای سوله خرپایی

یکی از مهم‌‌ترین نکات برای ساخت سوله سبک خرپایی بحث ایمنی آن است. در گام اول باید محل مناسب را برای برپایی سوله انتخاب کنید. بدین منظور لازم است تا میزان بارش برف و باران، وزش باد و طوفان، میزان رطوبت هوا و زلزله‌خیر بودن منطقه را در طی سال‌های گذشته بررسی کنید. بررسی این موارد کمک می‌کند تا بتوانید بهترین مکان را برای اجرای سوله انتخاب کنید.

 در گام بعدی باید نیازسنجی انجام دهید. برای این مرحله باید متریال و عایق مناسبی برای سقف و دیواره‌های سازه انتخاب کنید. تمامی این مراحل باید زیر نظر کارشناس خبره انجام شود. در گام آخر هم لازم است تا مراحل دیوارچینی، ساخت تاسیسات و برپایی سقف را اجرا کنید. با رعایت استانداردهای لازم در هر مرحله می‌توانید یک سوله با سطح ایمنی بالا و مطابق با استانداردهای جهانی داشته باشید.

مقاطع فوادی مورد استفاده برای ساخت سوله سبک خرپایی

  • ناودانی
  • نبشی
  • قوطی پروفیل

ناودانی

موارد استفاده از ناودانی در صنعت بسیار زیاد است. در واقع این پروفیل را می‌توان یکی از پرکاربردترین متریال در صنعت ساختمان‌سازی دانست. ناودانی شامل دو بال و یک جان است. این پروفیل‌ها معمولا به شکل حروف انگلیسی c یا u بهم متصل می‌شوند. ناودانی‌ها را بر اساس ضخامت و طول بال طبقه‌بندی می‌کنند.

نبشی

یکی دیگر از مقاطع پرکاربرد فولادی، نبشی است. نبشی اغلب به شکل حرف L ساخته می‌شود. موارد کاربرد و قیمت نبشی هم با توجه به جنس آن متفاوت است. نبشی ضد زنگ، فولاد کربنی، آلیاژی، گالوانیزه و… از جمله انواع متفاوت نبشی هستند. به هر کدام از ضلع‌های نبشی، بال نبشی گفته می‌شود.

قوطی

قوطی پروفیل برای ساخت سوله بسیار محبوب است. دلیل این محبوبیت افزایش سرعت اجرا و کم شدن هزینه‌ها است. البته متاسفانه گاهی سازندگان به جای قوطی پروفیل از لوله‌ها استفاده می‌کنند.

انواع سوله خرپایی
انواع سوله خرپایی

کلام آخر

سوله سبک خرپایی را می‌توان یکی از پرکاربردترین سازه‌ها دانست. با کمک این سازه می‌توان به راحتی فضاهای بزرگ را مسقف کرد. برای ساخت سوله خرپایی نیاز به فولاد و آهن زیادی وجود ندارد. از این رو حمل و نقل و نصب این سازه با سرعت بالایی قابل انجام است. سوله خرپایی را می‌توان برای اهداف متفاوتی اجرا کرد.

به همین دلیل استفاده از آن بسیار رایج است. در این مطلب راجع به سوله سبک خرپایی صحبت کردیم. علاوه بر این راجع به مزایا و موارد کاربرد سوله خرپایی نیز توضیحاتی را ارائه دادیم. با کمک این مطلب می‌توانید با این سبک سوله بیشتر آشنا شده و برای انتخاب آن آگاهانه تصمیم بگیرید.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید