چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

نگهداری سازه‌های فلزی

نگهداری سازه فلزی

نگه داری سازه‌های فلزی به عقیده بسیاری از مهندسان سازه از نصب آن مهم‌تر است. انواع سازه‌های فلزی مانند دکل‌های مخابراتی، سازه‌های چادری، سوله و دکل‌های برق و دیگر سازه‌ها نیاز به بازرسی، به‌سازی و حفظ مداوم ایمنی دارند. شرکت کاوشکام با بازرسان و تعمیرکاران کارآزموده و با تجربه تنها به طراحی و اجرای طرح بسنده نمی‌کند. کاوشکام آسیا وظیفه خود می‌داند که هر سازه‌ای که به مرحله اجرا رسیده است را به شکل مدون بازرسی کند و در صورت وجود هرنوع مشکل و آسیب به رفع و ترمیم آن اقدام کند. همچنین بازبینی و نگه داری سازه‌های فلزی بسیار می‌تواند در هزینه مالی و جانی نیز صرفه‌جویی کند. قبل از آن که سازه دچار آسیب جدی شود با هزینه بسیار کمتر می‌توان آن را تعمیر یا مقاوم‌سازی کرد.

نگهداری سازه‌های فلزی

شرکت کاوشکام آسیا با نگهداری از سازه‌های نصب شده همواره در جهت بازدهی بالا و ایمنی سازه‌های فلزی است. بازرسان و کارشناسان سازه با مراجعه به سازه از چند جهت هر سازه را بررسی می‌نمایند. اتصالات، زنگ زدگی، خوردگی عایق‌ها، انحراف، آسیب به سقف‌ها و فرسودگی از جمله مواردی هستند که در بازرسی سازه‌ها و نگه داری از آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولاً نا دیده گرفت یا عدم تعمیر به موقع هر کدام از آسیب‌ها در کوتاه مدت یا بلند مدت می‌تواند سبب آسیب به کل سازه شود. برای مثال اتصالات مخصوصاً اتصالات پیچ و مهره معمولاً توسط طراحان با در نظر گرفتن شرایط و نیروی وارده طراحی می‌شوند. اگر یکی از اتصالات دچار مشکل شود، وزن وارده به دیگر نقاط اتصال از استاندارد و برآورد خارج می‌شود و این می‌توانند سبب آسیب به کل اتصالات و در نهایت حتی منجر به سقوط یا از هم گسیختگی سازه شود.

چرا نگهداری سازه‌های فلزی مهم است؟

شرایط محیطی و نیرو‌های تأثیر‌گذار بر هر سازه متفاوت است. نگه داری سازه‌های فلزی از این جهت اهمیت دارد که باید تمامی موارد محیطی یا ایمنی مورد بازرسی منظم قرار گیرد. از عوامل محیطی تأثیر‌گذار می‌توان به باد و طوفان، بارندگی، زلزله، نیروی دیگر سازه‌ها یا ساختمان‌های اطراف، فرو نشست زمین یا سستی فونداسیون و عوامل انسانی مانند تصادف یا آسیب به سازه می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. هر کدام از این موارد می‌تواند در کوتاه یا طولانی مدت کل سازه را تحت تأثیر قرار دهد. تمامی اجزای یک سازه مانند یک سیستم هستند و نگهداری سازه‌های فلزی به معنی بررسی و حفاظت از تک تک این اجزاست.

چرا نگهداری سازه‌های فلزی مهم است؟

عوامل مختلف و تأثیر آن بر نگهداری سازه‌های فلزی را می‌توان جداگانه بررسی کرد. باد و طوفان معمولاً تا مقدار استاندارد در سازه‌ها محاسبه می‌شود. طوفان‌های بسیار شدید و گردباد‌ها می‌توانند با ایجاد تنش در سازه و لرزش در آن، مخصوصاً در سازه‌های با ارتفاع بالا و وزن زیاد باعث آسیب به اتصالات یا نگهدارنده‌ها شوند. نوسان اتصالات پیچ و مهره یا اتصالات کابلی به مرور باعث فرسودگی یا خوردگی اتصالات می‌شود که بازرسان می‌توانند با هزینه بسیار کم این اتصلات را بررسی کرده و از خراب شدن یا از بین رفتن کاربری و توان این اتصالات جلو‌گیری کنند. از دیگر عواملی که پس از طوفان می‌شود بررسی کرد انحراف سازه است. انحراف سازه شاید در حد چند میلیمتر باشد ولی همین انحراف به ظاهر ساده کلیه محاسبات مقاومت و‌ایستایی

سازه را می‌تواند دچار مشکل کند.

بارندگی نیز یکی از رایج‌ترین رقبای سازه‌های فلزی است. نگهداری سازه‌های فلزی در شهر‌های با رطوبت و بارش زیاد معمولاً اهمیت بیشتری دارد. بازرسان و مهندسان کاوشکام از چند جهت هر سازه را بررسی می‌کنند. ابتدا تأثیر بارندگی یا سیل روی فونداسیون است. در شهر‌های با بارندگی زیاد معمولاً خاک فونداسیون و اطراف آن می‌تواند نرم شود و حتی گا‌هاً فرو نشیند. در طراحی فونداسیون جدا از پی‌ریزی و مقاومت پایه‌های سازه، مقاومت خاک و پیرامون آن نیز مورد بررسی و محاسبه قرار گرفته. تغییر در فشار وارده به فونداسیون و نفوذ آب می‌تواند به مرور باعث تضعیف آن شود. جدا از فونداسیون بررسی مداوم عایق کاری این سازه‌ها بسیار مهم است. شرکت کاوشکام آسیا با بهترین مواد و مرغوب‌ترین ترکیب‌ها سازه‌ها را از پیش عایق کاری کرده و در برابر زنگ زدگی مقاوم می‌کند اما آسیب به این عایق‌ها اگر ترمیم و بررسی نشود می‌تواند به مرور باعث زنگ زدگی فلزات و در نتیجه کاهش مقاومت آن شود. از دیگر عوامل مهم در نگه داری سازه‌های فلزی نیز در سازه‌های چادری است. سازه‌های چادری و سقف‌های آن‌ها می‌تواند در برابر بارش‌های طولانی و شدید ضعیف باشد. آسیب به هر نقطه از سقف و پارچه این سازه‌ها مقاومت کل سقف را به هم میریزد و بازرسی و ترمیم سقف سازه‌های چادری بسیار اهمیت دارد.

نگهداری سازه فلزی چیست؟

با اینکه سازه‌ها فلزی کاوشکام آسیا عموماً در برابر زلزله مقاومند اما پس از وقوع زمین لرزه بازرسی و چک کردن سازه بسیار مهم است. شاید زلزله نتواند به کل سازه آسیب بزند اما نسبت به نوع زلزله و مقیاس آن کلیه اتصالات و اجزای سازه پس از وقوع زمین لرزه باید بررسی شوند. تنش و ایجاد لرزه‌های شدید در سازه باعث اصطکاک بین فلزات و در نتیجه خوردگی یا تغییر مهندسی نیروی سازه می‌شود که با بررسی مهندسان با تجربه و توانمند شرکت کاوشکام این مشکلات شناسایی و رفع می‌شوند.

نتیجه‌گیری نگهداری سازه

شاید بگویید با پیشرفت تکنولوژی تمامی موارد بالا در طراحی‌ها پیش‌بینی شده و سازه‌ها در برابر آسیب مقاومند. این حرف هم درست است هم نیست، زیرا با اینکه روز به روز طراحان سازه‌های فلزی با پیش‌بینی آسیب‌های آن‌ها طراحی مقاوم و ایمن‌ترین ارائه می‌دهند اما حتی مدرن‌ترین سازه‌ها نیز نیاز به نگهداری و بازرسی دارند. مسأله نگهداری سازه‌های فلزی لزوماً آسیب جدی یا احتمال تخریب آن نیست. مسأله این است که اگر سازه‌ها بررسی و نگه داری نشوند هر مشکل قابل ترمیم جزئی در طولانی مدت می‌تواند باعث آسیب رساندن به کل مجموعه سازه شود.

طراحان و مهندسان کاوشکام جدا از اینکه با دقت بالا بهترین و ایمن‌ترین سازه‌های فلزی را طراحی، تولید و نصب می‌کنند. حفظ ایمنی و پایداری سازه را نیز از وظایف خود می‌دانند. هزینه نگه داری و بازرسی سازه در قبال آسیب جدی به کل سازه با وجود خطرات ایمنی و مشکلات مهندسی قابل مقایسه نیست. بازرسان و مسئولین نگهداری سازه‌های فلزی کاوشکام آسیا با به صرفه‌ترین هزینه و شرایط ممکن ایمنی و طول عمر سازه شما را تضمین می‌کنند.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید