چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله و حوادث طبیعی بسیار بالا است. به همین دلیل است که امروزه بسیاری از برج‌ها و ساختمان‌های بلند را مخصوصاً در مناطق زلزله خیز با استفاده از اسکلت‌های فلزی می‌سازند. نوع، وزن، اتصالات، مقاومت و تمامی المان‌های اسکلت فلزی باعث شده که این سازه‌های فلزی در برابر لرزه و فشار ناشی از زلزله مقاوم باشند. از دیگر عواملی که می‌تواند در مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله تأثیر‌گذار باشد فونداسیون و پی‌ریزی این اسکلت هاست.

شرکت کاوشکام توسط طراحان و مهندسان با تجربه و متخصص انواع اسکلت‌های فلزی را با فونداسیون از پیش محاسبه شده نسبت به محیط اجرای پروژه، تولید، اجرا و نصب می‌کنند. مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله در تمامی انواع آن بسیار بالا است اما اتصالات و نوع اتصالات آن از جمله جوشکاری شده یا پیچ و مهره می‌تواند نسبت به مقیاس پروژه مقاومت و طول عمر ساختمان در برابر زلزله و حوادث طبیعی را تغییر دهد. یکی از عواملی که بسیار در مقاومت اسکلت‌های فلزی تأثیر دارد محاسبه دقیق وزن، فشار، ‌ایستایی و مقاومت اسکلت فلزی و همچنین طراحی دقیق اتصالات است.

طراحی و محاسبات دقیق و اجرای صحیح اسکلت‌های فلزی توسط کاوشکام با به روز‌ترین علم عمرانی و ساختمان‌سازی باعث می‌شود اسکلت‌های فلزی در برابر زلزله‌های شدید نیز مقاوم باشند. با توجه به اینکه ایران یکی از کشور‌های زلزله خیر جهان می‌باشد و اکثر نقاط مسکونی شهر‌های بزرگ در نزدیکی گسل‌های فعال و نیمه فعال قرار دارند توجه به ایمنی ساختمان و مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله اهمیت بسیاری دارد.

مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله چقدر است؟

برای شناخت بهتر مناطق زلزله خیز و لزوم استفاده از اسکلت فلزی در برابر زلزله می‌توان گسل‌ها را مورد بررسی قرار داد اما قبل از این موضوع باید به این مهم پرداخته شود که چرا استقبال از اسکلت فلزی در ایران کم بوده است. یکی از دلایل عمده استفاده کمتر از اسکلت فلزی تصور غلط از نسبت هزینه است. نیروی انسانی، زمان، حمل و نقل و حتی هزینه‌های ایمنی و تأمین خدمات این تعداد از کارگران ساختمانی نکته‌ای است که در محاسبه قیمت اسکلت ساختمانی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

اسکلت‌های فلزی به علت اینکه معمولاً از پیش طراحی شده و پیش ساخته‌اند، توسط ماشین‌های بزرگ مانند جرثقیل‌ها حمل و نصب می‌شوند و مدت زمان، فرسایش، نیروی کار و فضای کارگاهی کمتری نیاز دارند. در عین حال دیگر موردی که باعث شده ساختمان‌های ایران در برابر زلزله مقاومت کمی داشته باشند عدم استاندارد مهندسی یا اشکال در اجرای طرح است.

کوچکترین اشتباه محاسباتی در ترکیب فونداسیون تا اجرای ستون‌ها و دیوار‌های حائل در مهندسی سنتی می‌تواند آسیب‌های جبران نا‌پذیر مالی و جانی به همراه داشته باشد. اسکلت‌های فلزی به دلیل اینکه توسط طراحان تحصیل کرده و متخصص با کوچکترین ضریب خطا طراحی، تولید و اجرا می‌شوند معمولاً امکان تفاوت محاسباتی بسیار اندک است، ولو اینکه مواد اولیه استفاده شده توسط کاوشکام آسیا نیز مقاوم‌ترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه موجود در ایران است.

انواع گسل‌های ایران کدامند و برای ایمنی ساختمان‌ها چه باید کرد؟

زمین ما از صفحات گوناگون تشکیل شده و صطح صاف و یک دستی ندارد. به لحاظ زمین شناختی از صفحه‌ای که دچار شکستگی شده باشد و امکان جابه جایی داشته باشد را گسل می‌گویند. این گسل‌ها معمولاً در مقیاس چند سانتی‌متر تا چند کیلومتر هستند و در سرتاسر جهان گسترده شده‌اند. ایران به عنوان یکی از زلزله خیز‌ترین کشور‌های جهان تلقی می‌شود که چندین گسل از انواع مختلف را در صفحات زیرین خود جای داده است.

از جمله پر قدرت‌ترین و خطرناک‌ترین گسل‌های ایران می‌توان به گسل‌های تهران و البرز ( تهران، مشا، ایوانکی، کهریزک، پیشوا، رباط کریم)، گسل تبریز-شمال(تبریز)، گسل اصلی جوان زاگرس(حومه شهر مریوان و بروجرد، گسل غربی فروافتادگی دریاچه ارومیه ( کنار شهر ارومیه)، گسل بافران(نایین)، گسل هیرمند(حومه شهر زاهدان)، گسل مکران(جاسک و چابهار)، گسل ساحلی بندرعباس( بندرعباس) اشاره کرد. 

متأسفانه بیشتر گسل‌های ایران تا کیلومتر‌ها امتداد دارند و زمین لرزه ایند و این یعنی امکان ایجاد زلزله تا ابعاد بیشتر از ۷ ریشتر را دارا می‌باشند. باید توجه کرد که هیچ علم و تکنولوژی در دنیا هنوز نتوانسته حتی چند دقیقه پیش از زلزله را تشخیص دهد.

متأسفانه در پروژه‌های عمرانی زلزله و حوادث طبیعی بسیار نادیده گرفته می‌شود در حالی که تجربه زلزله‌های اخیر در ترکیه و سوریه، تجربه‌های دردناک گذشته در ایران مانند زلزله کردستان، بم، آذربایجان و رودبار و منجیل تنها گوشه‌ای تجارب ناگوار نادیده گرفت طبیعت در پروژه‌های عمرانی بوده است. زلزله هیچ گاه از پیش خبر نمی‌دهد اما مقاوم‌سازی ساختمان‌ها مخصوصاً در پروژه‌های عمرانی امروز که دیگر تا ده‌ها خانواده را شامل می‌شود باعث نجات جان صد‌ها انسان و تأمین سلامتی آن‌ها خواهد بود که وظیفه انسانی هر مهندس و مجری طرحی است.

انواع گسل‌های ایران کدامند و برای ایمنی ساختمان‌ها چه باید کرد؟

صحبت در باره زلزله هرچند تلخ، ترسناک و ناگوار باشد اما کشور‌های مدرن جهان امروز مانند ژاپن ثابت کرده‌اند بلایای طبیعی را به راحتی می‌توان شناسایی، پیشگیری و مهار کرد. مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله آنقدر زیاد است که احتمال آسیب را در برابر گسل‌های ایران به حد زیادی کاهش می‌دهد. مخصوصاً در شهر‌های بزرگ که به لحاظ شهرسازی امداد‌رسانی و آوار‌برداری بسیار دچار مشکل است. دیگر مسأله مهم در انتخاب اسکلت فلزی این است که لزوماً پروژه‌های تجاری یا عمرانی بزرگ و غول پیکر به اسکلت فلزی نیاز ندارند و کلیه پروژه‌های ساختمان‌سازی و عمرانی می‌توانند برای ایمنی از انواع اسکلت‌های فلزی استفاده کنند.

شرکت کاوشکام با حضور مشاوران و امور مشترکین کلیه مراحل طراحی، تولید و اجرای پروژه را با بهترین کیفیت ایمنی و مناسب‌ترین هزینه ممکن جهت رفاه حال مشتریان و همچنین تضمین ایمنی و طول عمر ساختمان‌های آن‌ها انجام می‌دهد. از جمله دیگر مواردی که می‌توان به آن اهمیت داد این است که لزوماً ساختمان‌های نو ساز امکان استفاده از اسکلت‌های فلزی را ندارند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم مهندسی سازه، شما می‌توانید برای به‌سازی یا مقاوم‌سازی ساختمان‌های خود نیز با مشاوران کاوشکام در ارتباط باشید تا نحوه و شرایط مقاوم‌سازی ساختمان یا سازه شما را بررسی و نسبت به به‌سازی آن اقدام کنند.

اسکلت فلزی چه تاثیری در مقاومت در برابر زلزله دارد؟

سخن آخر

با بررسی مقاومت بالای اسکلت‌های فلزی و نسبت هزینه آن‌ها به راحتی و آشکار خواهید فهمید که مزایای استفاده از اسکلت فلزی بسیار بیشتر از معایب آن است. مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله تنها یکی از فواید استفاده از اسکلت فلزی است. همانطور که اشاره شد، زمان مناسب، طراحی دقیق، زیبایی، مقاومت در برابر شرایط محیطی، امکان طراحی و نظم انشعابات آب و برق، دسترسی ایمن و آسان به انشعابات، قابلیت طراحی اتصالات نسبت به وزن و مقاومت ساختمان، قدرت بالای تحمل وزن، محیط کارگاهی بسیار کمتر، ایمنی اجرایی بالا و نیروی انسانی کمتر تنها بخشی از فواید استفاده از اسکلت فلزی است.

شرکت کاوشکام از سال ۸۵ دقت و سرعت را سر لوحه کار خود در تمامی پروژه‌های مخابراتی، راه‌سازی، ساختمان‌سازی و صنعتی خود قرار داده و به علت داشتن کادری جوان، مجرب و تحصیل کرده کلیه امور خود را با آخرین علم روز دنیا پیش می‌برد. همچنین ماشین آلات کاوشکام و مواد اولیه و فلزات استفاده شده در انواع اسکلت‌های فلزی و سازه‌های فلزی از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین انواع موجود در بازار است. سخن آخر اینکه شما با انتخاب اسکلت فلزی جدای اطمینان از مقاومت اسکلت فلزی برابر زلزله، حوادث طبیعی، وزن و دیگر آسیب‌ها، از خروجی پروژه خود و زیبایی و شکوه آن اطمینان خواهید داشت.