چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

آموزش متره بر آورد اسکلت فلزی در کاوشکام به عوامل زیادی بستگی دارد، به کیفیت، نوع اسکلت فلزی، آلیاژ و نوع اتصال اسکلت فلزی. کاوشکام با بیش از پانزده سال سابقه تولید و نصب انواع سازه‌های فلزی با وجود کیفیت استاندارد جهانی قیمت متره بر آورد اسکلت فلزی را نسبت به استاندارد سازه بسیار به صرفه تعیین می‌کند و همین امر باعث همکاری در پروژه‌های ساختمانی متعددی شده است.

از قدیم اکثر مصالح ساختمانی را بر اساس متر تعیین قیمت می‌کردند ولی اسکلت فلزی و سازه‌های فلزی از این امر مستثنا هستند و با وزن محاسبه می‌شوند برای همین کمی متره بر آورد سازه‌ها پیچیده‌تر است. برای محاسبه دقیق اسکلت فلزی کاوشکام و تعیین بودجه و نسبت هزینه پروژه روش‌های متعددی وجود دارد که در محاسبات ساختمانی از آن استفاده می‌شود. در این مقاله به شکل ساده روش‌های محاسبه متره برآورد اسکلت فلزی را می‌توانید مطالعه کنید.

آموزش متره برآورد اسکلت فلزی

تفاوت متره و ریز متره چیست؟

متره به کلیت محاسبات مصالح و اسکلت‌های فلزی گفته می‌شود که به شکل کلی و حدودی است. ولی ریز متره در فایل‌هایی که توسط نرم‌افزار‌های خاص و شکل جداول بخصوص تعیین می‌شوند گفته می‌شود. ریز متره برای برآورد دقیق و واو به واو بودجه و اجرای طرح است و معمولاً با همکاری مشاوران کاوشکام و مهندسان اجرای پروژه انجام می‌شود. قبل از اینکه هر طرحی کلید بخورد برآورد دقیق هزینه کمک خواهد کرد که از اتلاف بودجه و زمان جلوگیری شود. هرچند قیمت فلزات در بازار امروز به شکل مداوم در حال تغییر است ولی تغییرات قیمت نسب به زمان محاسبه ریز متره به قدری نیست که در بودجه نهایی اختلاف فاحشی ایجاد کند. ریز متر در جدول معین به شکل یک گزارش کامل به تیم مهندسی و مجریان طرح ارائه می‌شود. ریز متره همچنان کمک مهمی در اجرای پروژه است که طبق استاندارد آیین‌نامه و مقررات ملی ساختمان طراحی و محاسبه می‌شود.

ریزمتره در آماتور‌بندی

محاسبه دقیق آرماتور‌ها و محل قرارگیری آن‌ها اگر با دقت انجام شود در هزینه و وقت آرماتور‌بندی بسیار صرفه‌جویی می‌کند. ریزمتره دقیق تیرآهن، ورق‌های تقویتی و نبشی‌ها در اسکلت فلزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های محاسباتی است که به اجرای دقیق و استاندارد اسکلت فلزی کمک می‌کند.

متخصصان کاوشکام با تسلط به اصول ساختمانی می‌توانند کنار متخصصان عمران و مهندسان اجرایی به داشتن یک ساختمان با اسکلت استاندارد کمک کنند. به طور کلی در هر بنا و پروژه‌ای نه تنها در اسکلت‌های فلزی اینکه قبل از اجرا جزئیات آن به طور کامل محاسبه شود بسیار در ایمنی و استاندارد پروژه نقش مهمی دارد. فرمول‌های ریاضی ریزمتره آرماتور‌بندی طبق اصول استاندارد مقررات ملی ساختمان ارائه می‌شود. برای محاسبه مقدار خم خاموت از این فرمول‌ها می‌توان استفاده کرد:

م داخلی قطر = min ۴db = ۴ × ۰. ۰۰۸ = ۰. ۰۳۲ m = ۳. ۲۰ cm j r = ۱. ۶۰ cm

خاموت خم = min ۶db > ۶۰mm = ۶ × ۰. ۰۰۸ = ۰. ۰۴۸ > ۶۰ mm

این محاسبات برای میلگرد‌های تقسیم و خاموت‌های دارای قلاب ۱۳۵ درجه است.

همانطوركه در روابط بالا مشاهده می‌كنیم، مقدار خم خاموت باید بزرگتر از ۶۰ میلیمتر باشد كه این امر تحقق نیفتاده است

بنابراین باید برای خم مقداری را در نظر بگیریم كه از ۶۰ میلیمتر بزرگتر باشد و در رابطه بالا صدق كند. بنابراین مقدار ۹۰

میلیمتر (۹ سانتیمتر) را برای خم خاموت در نظر می‌گیریم:

ک

x = ۹ – ۱. ۶۰ = ۷. ۴۰ cm

p = ¼ π D = ¼ × ۳. ۱۴ × ۰. ۰۳۲ ≈ ۰. ۰۲۵ m = ۲. ۵۰ cm

j x + p = ۷. ۴۰ + ۲. ۵۰ ≈ ۱۰ cm

در این مقاله قصد نداریم به طور تخصصی تمام ریزمتره‌های ممکن در اسکلت‌های فلزی را بررسی کنیم زیرا یک عمل تخصصی برای مهندسی سازه است و شاید برای تسلط کافی روی تمام فرمول‌ها و محاسبات یک مقاله مجال مناسبی نباشد. این چند نمونه تنها حالت‌های کلی یک ریز متره است که نهایتاً با محاسبه دقیق متراژ و وزن سازه می‌توان بودجه کلی طرح را نیز برآورد کرد. هدف از ارائه این مقاله بیشتر اشاره و تأکید بر این نکته است که علم ساختمان‌سازی و سازه‌های فلزی پیچیدگی‌ها و قواعد خاصی دارند و برای اینکه یک سازه استاندارد ساخته شود مهندسان و متخصصان بسیاری روز‌ها و ماه‌ها با محاسبات دقیق و مقیاس‌های مشخص وقت خود را صرف طراحی و برآورد سازه‌ها می‌کنند.

اگر کاوشکام یکی از شرکت‌های پیشرو در امر تولید فلز و طراحی سازه‌های فلزی است یک دلیل مشخص دارد آن هم این است که بدون داشتن متخصصان تحصیل کرده و مسلط به اصول و قواعد سازه‌ها امکان داشتن سازه استاندارد ممکن نیست و شاید گواهی‌های استاندارد بین‌المللی کاوشکام برگ زرینی در کارنامه شرکت و تأیید این ادعاست.

ریزمتره در آرماتوربندی

ریزمتره آرماتور اوتکا

از آنجا كه تیرچه باید به اندازه كافی وارد تكیهگاه شود تا درگیری برشی لازم را با تكیهگاه بوجود آورد، در صورت برآورد نشدن این موضوع و با توجه به اینكه برش قابل توجه معمولاً در تكیهگاه بیشتر است، از آرماتور اوتكا استفاده می‌گردد كه این آرماتور می‌تواند دوطرفه یا یك طرفه باشد. بنابراین نقش آرماتور اوتكا صلب نمودن و مقاومت در برابر برش در سقف‌های تیرچه بلوك است.

اگر تیرآهن اصلی از نوع ۲۰ IPE باشد به این محاسبات می‌رسیم:

۲۰ – ۵ = ۱۵ cm

x cm

x

cm ۱۵ ۱۵

tan۴۵ =  =

y ۱۵ ۱۵ y ۲۱ cm

۲ ۲ = +  ≈

تذكر: (۲۰cm = ارتفاع تیرآهن ۲۰ IPE) ( ۵cm = ضخامت بتن پاشنه تیرچه)

منبع محاسبات جزوه جناب آقای نوید سلیمانپور

سخن آخر، چرا ریز متره مهم است و چگونه ریز متره را محاسبه کنی؟

به طور کلی همانطور که اشاره شد ریزمتره اسکلت‌های فلزی به علت درگیر بودن وزن سازه و قواعد متفاوت نسبت به دیگر سازه‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانید ساختمان استاندارد با اصول مهندسی با کیفیت داشته باشید طراحی و داشتن ریز متره اسکلت فلزی قبل از تولید سازه یک برگ برنده برای پروژه شما خواهد بود. صرفه‌جویی کلان در هزینه و زمان به قدری است که شاید اگر طراحان و مجریان پروژه از اختلاف آن اطلاع داشته باشند هیچ گاه به خاطر هزینه اندک تفاوت در مهندسی سراغ اجرای طرح‌های کلاسیک نمی‌روند. به قول خودمانی‌تر بسیاری از مجریان طرح ریزمتره را اضافه کاری تلقی می‌کنند ولی واقعیت این است که در پروژه‌های ساختمانی جهان تقریباً محال است هیچ پروژه‌ای بدون داشتن ریزمتره استاندارد و محاسبات دقیق اجرا شود.

این محاسبات نه تنها در برآورد بودجه تعیین‌کننده است بلکه چون با استاندارد ساختمانی داخلی و جهانی برآورد می‌شود باعث مقاومت سازه در برابر شرایط محیطی و آسیب‌های محیطی مانند زلزله، رانش یا طوفان می‌شود. ما در کاوشکام معتقدیم هرچقدر از کیفیت محصولات تولیدی خود مطمئن باشیم و هرچقدر کیفیت تولید ما بالا باشد این مهندس و مجری طرح است که به محصولات کاوشکام با طراحی و محاسبات استاندارد اعتبار می‌بخشد.

به زبان دیگر وظیفه اصلی کاوشکام آماده کردن متریال اولیه با نهایت کیفیت و اجرای آن است ولی محاسبات آن توسط تیم متخصص کاوشکام و مهندسان پروژه باعث می‌شود نتیجه نهایی ایمن، استاندارد و مطلوب باشد. استاندارد بودن پروژه و ایمنی سازه‌ها، دکل‌ها و انواع پروژه‌های ساختمانی و راه‌سازی که توسط کاوشکام اجرا می‌شود اولیت اول و آخر کاوشکام است و همین امر باعث شده این شرکت جدا از همکاری‌های داخلی متعدد به یکی از صادر‌کنندگان سازه‌های فلزی بدل شود.