چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی الکترودی است که بتواند با دمای بالا اتصال مقاوم‌تری را ایجاد کند. معمولاً الکترود‌ها با ایجاد قوس الکتریک باعث می‌شوند حرارت بالایی ایجاد شود و ذوب شدن فلز باعث اتصال اسکلت فلزی می‌شود. برای شناخت بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی ابتدا باید انواع الکترود را بشناسیم. انواع الکترود را می‌توان بر اساس قطر، پوشش یا کاربری آن تقسیم‌بندی کند که به ضخامت و فلزی که در اسکلت فلزی به کار رفته است بستگی دارد. متخصصین کاوشکام پیش از انتخاب بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی ابتدا متریال و مواد اولیه و همچنین کاربری اسکلت را مورد ارزیابی قرار می‌دهند سپس الکترود مناسب آن را انتخاب می‌کنند.

چگونه بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی را انتخاب کنیم؟

الکترود‌ها بر اساس قطر معمولاً به ۲. ۶، ۳. ۲، ۴ و ۵ تقسیم‌بندی می‌شوند. به الطبع هرچقدر ضخامت فلز در نقطه جوشکاری اسکلت فلزی بیشتر باشد قطر الکترودی که برای جوشکاری استفاده می‌شود بیشتر است. همچنین قطر الکترود باعث ایجاد حرارت بالاتر نیست می‌شود زیرا مساحت برخورد الکترود با فلز بیشتر است. برای انواع جوشکاری نیز معمولاً از الکترود‌های با قطر متفاوت استفاده می‌کنند و لزوماً به ضخامت فلز بستگی ندارد.

انواع بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی از نظر جنس پوشش

بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی از نظر جنس پوشش به قلیایی، اسیدی، رتیلی، سلولزی و اکسیدی تقسیم‌بندی می‌شود. هر کدام از انواع پوشش کارایی و محاسن مختلفی دارند. الکترود قلیایی که عمومی‌ترین و پر مصرف‌ترین نوع الکترود است، از ترکیباتی مثل کربنات منیزیم، فلورید کلسیم و کربنات کلسیم ساخته شده است این الکترود‌ها کیفیت جوش بسیار بالایی دارند و برای همین امر است که بیشتر جوشکاری‌های غیر تخصصی و عمومی از این نوع الکترود استفاده می‌کنند و فراگیر شده است. عموماً جوشکار‌ها به مقاومت و کیفیت جوش اهمیت بسیاری می‌دهند برای همین از الکترود قلیایی استفاده می‌کنند.

الکترود قلیایی

همانطور که از نامش پیداست باعث کاهش رطوبت نیز می‌شود. رطوبت دشمن اصلی فلز است زیرا اکسیداسیون و زنگ زدگی عامل اصلی تضعیف جوشکاری یا آسیب دیدن اسکلت‌های فلزی است. این نوع الکترود با ترکیبات قلیایی خود در نقطه قوس الکتریک رطوبت و تأثیر عوامل محیطی را به حداقل می‌رساند. همچنین به علت خواص ترکیبی اکسیژن موجود در نقطه جوش را نیز تخلیه می‌کند که خود یکی از عوامل مقاومت جوشکاری و اسکلت فلزی برابر زنگ زدگی است.

زنگ زدگی معمولاً از تماس اکسیژن با فلز بوجود می‌آید، برای همین است که ارتباط آب و هوا با فلز باید به حداقل برسد و یکی از عوامل رنگ کاری و عایق کاری فلز و اسکلت فلزی نیز اکسیژن موجود در آب و هوا است. 

کربنات کلسیم و فلورید کلسیم در این الکترود‌ها به علت حرارت بالا باعث ایجاد گاز‌هایی نیز می‌شود که به اصطلاح به آن گاز محافظ می‌گویند. بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی الکترودی است که بتواند از نقطه قوسی نهایت محافظت را هنگام جوشکاری داشته باشد.

در نهایت دو عامل جدا‌سازی ناخالصی و اتصال مناسب از دیگر محاسن الکترود قلیایی است. جنس چسبناک دهانه این الکترود‌ها باعث چسبندگی و جذب بالای فلز می‌شود و اتصال را تسهیل می‌بخشد. همچنین در مواردی جوشکاری باعث وجود نا خالصی‌هایی مانند گوگرد و فسفر است که الکترود قلیایی توان تخلیص و زدودن این مواد مضر برای اسکلت فلزی را دارا است.

انواع بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی از نظر جنس پوشش

الکترود اسیدی

نوع دیگر بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی، الکترود با جنس پوشش اسیدی است. مهم‌ترین خصلت الکترود اسیدی جوشکاری سریع و آسان آن است. مواد تشکیل دهنده الکترود اسیدی اکسید‌ها، سیلیسیم و کربنات منگنز است. تفاوت عمده الکترود اسیدی با قلیایی در عمق جوش آن است. به دلیل اینکه نمی‌تواند ضخامت جوش بالایی ایجاد کند معمولاً برای فلز‌های ضخیم و اسکلت‌های فلزی سنگین کمتر از این نوع الکترود استفاده می‌شود.

به علت براق و شفاف بودن سطح جوش این الکترود‌ها اتصال زیبا‌تری نسبت به سایر انواع الکترود‌ها دارند. همچنین عمق جوش کمتر باعث می‌شود که جداسازی سرباره پس از اتمام مراحل جوشکاری آسانتر باشد و به الطبع همین عامل باعث ایمنی بیشتر مخصوصاً در جوشکاری‌های سبک می‌شود. از دیگر محاسن مهم الکترود اسیدی انعطاف‌پذیری و ضربه‌پذیر بودن آن است. معمولاً در دیگر انواع الکترود‌ها قابلیت انعطاف کمتری وجود دارد و فرم دهی و شکل دهی به جوشکاری آسان نیست اما الکترود‌های اسیدی به علت مواد تشکیل دهنده خود بسیار قابل انعطاف و فرم دهی هستند.

الکترود رتیلی

الکترود روتیلی همان نام رایج اکسید تیتانیوم در بازار است. این نوع الکترود را به جداسازی آسان و سرعت بالای کار با آن می‌شناسند. مزیت دیگر الکترود رتیلی این است که به خاطر مواد تشکیل دهنده خود می‌تواند با برق صنعتی نیز جوشکاری شود و جریان برق را نسبت به دیگر انواع الکترود آسان‌تر انتقال می‌دهد و قوس با حرارت بالایی ایجاد می‌کند. معمولاً برای جوشکاری کنج‌ها، گوشه‌ها، قوس‌ها و قسمت‌های افقی اسکلت فلزی از این نوع الکترود استفاده می‌شود.

بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی در سطح افقی به علت جدا شدن آسان، انتقال سریع و قابلیت جوشکاری آسان الکترود رتیلی است. یکی از دلایلی که برای قوس‌ها و سطوح افقی از الکترود رتیلی استفاده می‌شود شعاع و مقدار پاشیدن کمتر جوش آن است که ایمنی جوشکاری را بسیار بالا می‌برد. معمولاً در جوشکاری‌های رو به بالا که جوشکار باید زیر محل جوشکاری قرار گیرد، پاشیدن جوش می‌تواند به چشم و پوست صدمات جبران نا‌پذیری بزند.

جدا از داشتن ماسک و دستکش محافظ که اغلب جوشکار‌ها با استاندارد آن آشنا هستند در شرایط سخت معمولاً جوشکاری همراه ماسک سخت می‌شود و یا ماسک نمی‌تواند کل سر و صورت را احاطه کند. برای جوشکاری سریع، مقاوم و ایمن در مخصوصاً گوشه‌ها و سطوح افقی اسکلت فلزی، الکترود روتیلی از انواع بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی است.

انواع الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی

الکترود سلولزی

آخرین نوع الکترود جوشکاری از نوع پوشش الکترود سلولزی است. جنس سلولزی این الکترود‌ها جدا از آزاد کردن دی اکسید کربن و هیدروژن که باعث ایجاد قوس الکتریکی مقاوم در برابر گاز‌های مخرب می‌شود به علت حرار بالای ایجاد شده که به اصطلاحاً در بعضی موارد حتی پلاسمایی نیز است باعث عمق جوش بسیار بالای آن می‌شود. در اثر حرارت بسیار بالا این گاز‌ها به نوع چهارمی از ماده تبدیل می‌شوند که به آن پلاسما گفته می‌شود.

سرباره یا نوک جوشکاری این الکترود زیاد چسبنده و عمیق نیست و جداسازی آن آسان است. قوس الکتریکی الکترود سلولزی نیز همانطور که گفته شد به علت استفاده از برق DC حرارت بسیار بالایی دارد و همین امر باعث قوی بودن و پایداری بالای قوس الکتریکی این نوع الکترود می‌شود که آن را جزء لیست بهترین الکترود برای جوشکاری اسکلت فلزی قرار می‌دهد.

دیگر تقسیم‌بندی‌های الکترود‌های جوشکاری

از دیگر تقسیم‌بندی‌های بهترین الکترود جوشکاری برای اسکلت فلزی می‌توان به نوع ساخت آن اشاره کرد. انواع الکترود از نظر نوع ساخت به کم هیدروژن، چسبان با رسوب بالا، انجماد سریع با قوس مقاوم تقسیم‌بندی می‌شوند. نسبت به نوع جوشکاری مورد نیاز هر کدام از این نوع ساختار‌ها می‌تواند مزیت و محاسنی داشته باشد که متخصصین کاوشکام با تجربه بیش از ۱۵ سال فعالیت در امر جوشکاری اسکلت‌ها و سازه‌های فلزی بهترین نوع الکترود را برای تولید انواع سازه فلزی استفاده می‌کنند.

همچنین این کاربری‌ها باعث شده امروزه دیگر جوشکاری فلزات مقاومت و طول عمر پایینی نداشته باشند و در مواردی مقاومت آن‌ها قابل قیاس با اتصال پیچ و مهره است. معایبی مانند اکسیداسیون، زنگ زدگی، مقاومت پایین در برابر ضربه، وزن، نیرو و زمین لرزه همگی با علم روز دنیا بررسی و بر طرف شده‌اند و تا حد امکان جوشکاری اسکلت فلزی به نهایت مقاومت و پایداری خود رسیده است.

جمع‌بندی، کدام الکترود برای اسکلت فلزی مناسب‌تر است؟

انواع الکترود فلزی همانطور که گفته شد خواص و مزیت‌های مختلفی دارند. کاوشکام آسیا با استفاده از تجارب و دانش متخصصین خود در امر فلزات و تولید سازه‌های فلزی توانسته یکی از ایمن‌ترین و مقاوم‌ترین کارخانه‌های جوشکاری صنعتی و غیر صنعتی در سطح ایران باشد. معمولاً برا انتخاب بهترین الکترود جوشکاری برای اسکلت فلزی باید به خواص فلز استفاده شده در اسکلت، محل و ضخامت اسکلت، ایمنی و مقاومت جوشکاری و ایمنی جوشکار توجه شود.